Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn vader

Naar aanleiding van de fototentoonstelling 'Boeren' die we gisteren zagen en dan vooral de foto's van de verweerde handen ging ik op zoek naar foto's van mijn vader. Er zijn niet zoveel foto's van hem. De bovenste foto heb ik ruim dertig jaar geleden van hem genomen met daarop zijn handen waar de aarde nog aan kleeft. Handen die van jongs af aan in de grond hebben gewerkt. Pa begon als landarbeider bij Konijnenburg & Mark, een groot bollenbedrijf. Daarna heeft hij altijd bij de gemeente Noordwijk gewerkt in de groenvoorziening met daarnaast het kweken van bollen op gepacht land. Dat laatste zorgde ervoor dat ons grote gezin een zekere welvaart had in een nog arme tijd maar het betekende wel keihard werken van zonsopgang tot zonsondergang. Hij wist veel van de natuur en heeft ons dat meegegeven op de lange wandelingen die we altijd met hem maakten. Een lieve man was het met een groot verantwoordelijkheidsgevoel jegens zijn gezin.

Rechtsonder is mijn vader.


Reacties

Bertiebo zei…
Mooie foto's, Marthy. Om te koesteren
Emie zei…
Die bovenste foto kan zo naar de tentoonstelling. Mooie kop, die vader van je en lieve tekst van zijn dochter.
Inge zei…
Mooie foto, mooie ode aan je vader
Sjoerd zei…
Nu moet ik in mijn archief gaan graven. Ik heb geen foto's van mijn vader van vroeger.
Marthy zei…
Hoe ouder ik word, Bettie, hoe kostbaarder ik ze vind.
Marthy zei…
De foto komt uit een serie die ik maakte en zouden inderdaad passen op de tentoonstelling, Emie.
Marthy zei…
Hij verdiende het, Inge.
Marthy zei…
Wie weet wat je vindt, Sjoerd. Ga toch maar eens graven.
Wieneke zei…
Prachtige foto van je vader. Het is fijn als je aan je ouders goede herinneringen hebt en als je in een warm stabiel nest bent opgegroeid. Ik moet er altijd aan denken als ik al die kinderen van gescheiden ouders heen en weer zie reizen van huis naar huis. Vaak ook zich moeten redden in patchworkgezinnen, want de nieuwe relaties van pa en moe..... enz enz.
Ineke zei…
Ontroerende mooie foto van je vader met prachtige werkhanden. En wat lijk je op hem.
Jacek zei…
Is er nog een fotolijst over..:-)?
Marthy zei…
Ik ben inderdaad in een warm stabiel nest opgegroeid, Wieneke en daar ben ik dankbaar voor. Heel veel kinderen van deze tijd kunnen dat helaas niet meer zeggen.
Marthy zei…
Ik lijk meer op mijn moeder denk ik, Ineke. Maar ik zal ongetwijfeld trekken van mijn vader hebben die jij nu herkent.
Marthy zei…
Ja, je opa had best een mooie, stoere kop.
Lida zei…
Ken je de kunstschilder Rob van Assen? Hij schildert vooral oude foto's natuurgetrouw na. Zo ook veel oude dorpsgezichten van Noordwijk.
Er is een foto van de Wilhelminastraat uit 1912 die hij nageschilderd heeft. Daarop staat ene Joseph van Bohemen met zijn groentekar. Ik heb het even nagekeken en dat is volgens mij een oom van jouw vader. Keun toch? Misschien weet je welke foto (of schilderij) ik bedoel, anders zoek ik hem wel even op.
Marthy zei…
Ik ken de foto niet, Lida, maar ik ben heel benieuwd. Als je hem op wil zoeken graag. Leuk dat je het woord keun gebruikt, ik doe het in familiekring ook nog vaak.
Onliemie zei…
Mooi... ik heb hier bij jou veel blogposts gemist blijkbaar. Had ook niet in de gaten dat jullie in de Achterhoek op wandeltocht waren. Beetje pech met het weer maar goed doorstappen dan hou je het warm he.
Mooie foto van je vader. En mooie warme herinneringen...
Marthy zei…
De herinneringen blijven.....
Lida zei…
Bij de link is de foto waar de oom van je vader opstaat. Het gaat dus om de broer van jouw opa Karel van Bohemen.

http://s16.postimg.org/xgbvanh45/Joseph_van_Bohemen.jpg


En bij deze link het schilderij.

http://www.artboutique.nl/speciale-collecties/oud-noordwijk/wilhelminastraat-rond-1912


Marthy zei…
Wat ontzettend leuk, Lida, die foto's. Heel erg bedankt. Ik ga er volgende week een blog over maken.