Doorgaan naar hoofdcontent

Bij ons op Stolwijk

 Onze Emté supermarkt werd Coop en kort daarna deed eigenaar Gerrit de Historische Vereniging Oud Stolwijck een voorstel om een verzamelboek samen te stellen waarin de geschiedenis van ons dorp is samengevat in tekst en beeld. Nou, hier wilde 'Oud Stolwijck' graag aan meewerken en het boek is begin september huis aan huis verspreid. 

Toen wij in oktober thuis kwamen uit Frankrijk wist ik daar niets van maar dat werd direct goed gemaakt bij mijn eerste bezoek aan de supermarkt. Ik had nog geen boodschap gedaan maar toch werd me een boek in de handen gedrukt met een handvol plaatjes, die plaatjes 'verdiende' je bij je boodschappen.

Ik had natuurlijk een achterstand met het verzamelen van de plaatjes maar er was ondertussen een ware ruilhandel in het dorp op gang gekomen en ik heb een dochter met een groot netwerk dus er werd al snel voor mij gezorgd.

 Het is een uniek boek geworden met korte verhalen en historische beelden, 56 pagina's met 216 plaatjes. Kijk, zelfs ons oude winkelpand staat er in met de naam van de vorige eigenaar.


Op deze school hebben de onze kinderen nog gezeten, in 1984 kwam er een nieuwe school.
De kleuterschool op de onderste foto zat bij ons om de hoek, daar begon Bas toen we hier kwamen wonen en Floor ging er ook naar toe. Hij bestaat al jaren niet meer.

 Het  consultatiebureau in het Groene-Kruis gebouw waar ik met de kinderen heen ging. Op deze plek staat nu de uitbreiding van de supermarkt.

 Al bladerend door het boek kom is steeds weer dingen tegen die ik nog niet gezien heb, ik herken opeens iemand die ik goed gekend heb maar inmiddels gestorven is, zo mooi.

 Ja , Stolwijk heeft ooit aan een spoorlijn gelegen, het was een verbinding tussen Gouda en Schoonhoven. De lijn werd in 1914 in gebruik genomen maar moest helaas in 1942 worden opgeheven omdat de Duitse bezetters de ijzeren rails in beslag hadden genomen om er oorlogstuig van te maken.

Dit boek werd erg geliefd in Stolwijk maar ook oud inwoners van ons dorp wilden het graag hebben. Via allerlei kanalen kwamen zei ook aan hun plaatjes en er is eind november nog een ruilavond georganiseerd. Veel mensen kwamen door het verzamelen van de plaatjes in contact met elkaar, het werd een  sociaal gebeuren.
Ik vind het boek een mooi bezit.

Reacties

Emie zei…
Dat laatste kan ik me helemaal voorstellen. Jullie eigen gezinsgeschiedenis komt er zelfs aan bod!
miekequilt zei…
Dat is een mooi verhaal, Marthy. Om zo samen voor iedereen het boek vol te krijgen. Hopelijk bevalt de nieuwe super?
Mooi, zulke initiatieven, en een goed naslagwerk om vaak in te kijken.
Prachtig zo'n historisch boek over je dorp en wat een enige manier om zo samen de plaatjes te verzamelen. Goede zet van de supermarkt!
Annelies zei…
Wat een mooi initiatief om zo'n boek te maken over de geschiedenis van het dorp. Verhalen blijven op deze manier 'levend'. Zo'n taak zie ik trouwens wel weggelegd voor jou Marthy, van jullie Franse dorp!
Sjoerd zei…
Die Gerrit is goed bezig daar met zijn supermarkt. Hij krijgt het hele dorp op de been.
Bertiebo zei…
Superleuk. Die Coop verdient het om te blijven bestaan. En Gerrit ook natuurlijk
KnutzEls zei…
Leuk zo'n initiatief. Veel herinneringen om op te halen.
Een geweldig initiatief. Leuk is ook dat iedere bewoner de gelegenheid krijgt om via ruilhandel aan de benodigde plaatjes te komen, anders is het boek "on-af" en dat pikt geen enkele Stolwijker natuurlijk.
Echt een boek voor de heb!
Elizabeth zei…
Wat gaaf zeg... Dus als ik het goed begrijp is het zo'n boek waarin je plaatjes kunt plakken die je dan gespaard hebt... Erg leuk initiatief!
Lut en Luc zei…
dit is zo een mooi initiatief en kan best begrijpen dat dit door heel veel inwoners en oud inwoners erg gewaardeerd wordt. Breng je het even meer naar Frankrijk, ik zou het heel graag eens inkijken. Ik ben al van kindsbeen af geïnteresseerd in hoe een bepaalde bevolking leefde of leeft. Dus ben ook heel nieuwsgierig hoe jouw dorp eruit zag.
Anoniem zei…
Hallo,
Kwam dit bericht tegen en heb een vraag is dit boek nog te koop mijn vader is geboren op stolwijk en heeft er ook gewoond zou het graag als cadeau willen geven voor zijn 80ste verjaardag een mooi aandenken aan
zijn dorp.
Groetjes Diane Schenkel
Groetjes,
Diane Schenkel.
Marthy zei…
Diane, ik heb net een facebook bericht gemaakt met het verzoek of iemand dit boek kan missen want te koop is het al lang niet meer. Mijn mailadres is mmberends@hotmail.nl (let op: nl). Geef je adres alvast door, wie weet lukt het.