Doorgaan naar hoofdcontent

Kastelen en landhuizen

 Kasteel Vorden stamt uit de 12e eeuw, het is  authentiek ingericht en wordt nog echt bewoond. Het ligt aan de rand van het dorp Vorden. Je kan het bijna het hele jaar bezoeken  en is ook  beschikbaar voor feesten, foto en film rapportages. Dus mocht je nog iets te vieren hebben....

 Het kasteel had ik al eens vaker gezien wist ik toen we er voor stonden en dat klopte ook wel. In februari 2016 waren we hier toen we een deel van het Trekvogelpad liepen. Dat pad kruist precies hier het Pieterpad en het leuke van een blog bijhouden is dat je dit gewoon terug kan vinden, zie hier.

 Over de grote haag kon ik net dit mooie bijgebouw fotograferen. We zagen ze overal rond de kasteeltjes en landhuizen, die grote hagen van rhododendron. Landgoedeigenaren lieten vroeger lange rijen aanplanten omdat de struiken brandvertragend zouden zijn. Dit leuke weetje leerden wij tijdens de wandelexcursie van het Utrechts Lanschap op eerste Kerstdag. 

 Aan de andere kant van de plaats Vorden ligt aan het eind van deze prachtige beukenlaan kasteel Den Bramel. Het is een buitenplaats die stamt uit 1396.

 Het landgoed is opengesteld voor publiek, het kasteel zelf en de tuinen zijn privé. Volgens de overlevering huizen er spoken in en rond het kasteel.

 En dan een stukje verder lopen we over buitenplaats Het Enzerinck.
De buitenplaats werd gebouwd in de jaren 1835-1836 voor de latere Vordense burgemeester en Tweede Kamer-lid jhr. C.A.E.A. van Panhuy. Daarna heeft het nog heel wat illustere bewoners gehad maar ik zal jullie al die dubbele achternamen besparen. Het is nu in handen van Natuurmonumenten.

 Dit witte Koetshuis was voorheen het oude Enzerinck. In het rechter deel van het huis woont Willem Breuker al zijn hele leven. Hij is 81 jaar en zoon van een van de tuinmannen van het landgoed. Hier een mooi stukje waarin Willem vertelt over al zijn jaren op het landgoed. Het geeft een prachtig beeld van die tijd. Ik vond het ontroerend, de manier waarop het verteld wordt.

Reacties

Mooie streek daar, rijk en interessant qua geschiedenis.
Emie zei…
Heel prachtig, je hoort de man bijna praten.
Marthy zei…
Ik zou er graag bij gezeten hebben in die kamer op die prachtige plek.
In de weer zei…
Leuk Marthy, ik heb er ons fotoboek even bij gepakt om ook nog eens te kijken en genieten natuurlijk.
miekequilt zei…
Zoveel kastelen en landhuizen bij elkaar. Prachtig.
In de weer zei…
Zag net nog foto’s van de “ Lindesche Molen” Ons Belang die jij gisteren ook nog aanhaalde. Daar was een heel mooi rustpunt, grote tafel met stoelen en er stond zelfs een diepvriesje met ijs en dat was heerlijk want toen wij er waren was het bloedheet. Buiten stond een picknicktafel met een groot schaduwdoek erboven, heerlijk.
Een mooie streek, de Achterhoek. En wat een schitterende kastelen en bijgebouwen. Een overnachting waar het spookt, klinkt aantrekkelijk maar juist daar houden ze van privacy...
Marthy zei…
Wij hebben er ook gezeten Toos, lekker binnen natuurlijk. Ik kom er later op terug.
Marthy zei…
Ik zou best eens zo'n spook willen zien dwalen door de gangen.....
Ageeth Mooij zei…
Prachtig, het verhaal van Willem.
Wat een mooie man, leuk dat je ons dat verhaal kunt laten lezen. Je hoort hem vertellen terwijl je leest. En je foto's zijn heerlijk van die mooie huizen.
Marthy zei…
Ja, Ageeth en Jeanette, zulke verhalen al die van Willem zouden voor altijd bewaard moeten blijven.
Marleen zei…
Dat rhodonderons brandvertragend zijn en je ze daarom zoveel op dit soort plekken vindt, heb ik nooit geweten. Leuk!
Je foto’s zijn geweldig, wat een prachtige dingen zijn er toch te zien.
Sjoerd zei…
Als ik dan toch zou mogen kiezen ging ik op het kasteel geen wonen. Een heel mooi optrekje...
Bertiebo zei…
Prachtig toch daar. Wat is er toch veel te zien in Ned.
Inderdaad een mooi optrekje voor een feestje ;-)
XxX
Wat een mooi interview met Willem Breuker, dank je wel voor de tip.
Marthy zei…
Met plezier gedaan Antoinette, ik vond het ook heel mooi.
Kees zei…
Ha Marthy
Prachtige foto's van fraaie kastelen en huizen, ik ben er dol op.
Groet Kees.
Marthy zei…
In de Achterhoek kan je je hart ophalen, Kees.
Carina zei…
Door een wandeling onder leiding op kasteel de Wiersse (tussen Vorden en Ruurlo) werd mij een ander verhaal verteld over de vele rododendrons: na de tweede wereldoorlog besloot de adel veel planten te betrekken die vanuit het westen met trekschuiten werden aangevoerd. Dit was een gebaar om de plantenbranche een 'groei-injectie' te geven. Maar mogelijk zijn de rodo's inderdaad brandvertragend en was het zo dus een win-win situatie.
Marthy zei…
Ik kreeg op internet verschillende hits dat rododendrons inderdaad brandvertragend zijn en dat de adel zich bekommerde om de plantenbranche is alleen maar mooi.