Doorgaan naar hoofdcontent

Chocoladefabriek

De bibliotheek in Gouda waar we zondag waren was van oorsprong een chocoladeverwerkingsfabriek. Voordat het een bibliotheek werd was hier jarenlang het stadskantoor van de gemeente Gouda. Sinds 2014 het onderkomen van de Stadsbibliotheek Gouda, het Streekarchief Midden-Holland, een drukkerswerkplaats en je kan er ook nog eten.
 
De Chocoladefabriek is zeven dagen per week open van negen tot negen en toen wij er zondag waren was ik stomverbaasd om te zien hoe druk het er was. Ik fotografeerde natuurlijk in de rustige delen van het gebouw dus op de foto's is het niet echt te zien maar er waren hier echt heel veel mensen bezig. Waarmee laat ik op de volgende foto's zien.

Hier worden de boeken ingeleverd en op de achtergrond zie je de kopse kant van het keukenbuffet.

Ik sta hier op een grote brede trap die naar de bovenverdieping leidt. Dit is nog maar een deel van het restaurant, links stonden nog meer grote tafels en het zag er heel gezellig uit. Ik heb even op de borden gekeken, leek me erg lekker wat ik daar zag.

Er is ook aan de hele kleintjes gedacht, verschillende kinderen waren hier lekker aan het spelen.

Leuk hè, die stoelen. Mensen kunnen hier heerlijk rustig werken. Er waren ook nog hoekjes met een kleiner model stoelen. Dit was op de bovenverdieping. Hier waren ook studiezalen die vol zaten met jonge mensen die aan het werk waren op hun laptop.
De huisregels.
 Saar scande haar boeken, wij waren klaar en ik was weer een ervaring rijker. Wat me het meest opviel in het gebouw was de ontspannen sfeer die er heerste terwijl er toch door veel mensen hard gewerkt werd. We gaan er in ieder geval een keer een hapje eten.

Reacties

Kees zei…
Leuk de historie achter het gebouw.
Groet Kees.
Emie zei…
Het wordt beslist heel aantrekkelijk gemaakt op deze manier. En ik word sowieso blij van herbestemming van een gebouw. Je brengt me bovendien op het idee ook de Delftse bieb eens te bekijken na de verbouwing en uitbreiding.
Annelies zei…
Wat een verschil met die wat stoffige bibliotheken van vroeger!
Kwam je Sjakie trouwens niet tegen??
Sjoerd zei…
Het doet me een beetje denken aan het Schunck gebouw in Heerlen (glaspaleis). Dat heeft ook zo'n opzet. Daar kun je best even doorbrengen.
Bibliotheken: heerlijke plekken om rustig te lezen of te werken, een hele verbreding van hun oorspronkelijke doel.
KnutzEls zei…
Ik dacht terug aan de (jeugd)bibliotheek van mijn kindertijd. Met een strenge bibliothecaresse en volstrekte stilte. Maar gezellig, nee geef mij deze dan maar😁
Coby zei…
Ik lunch er regelmatig. Afgelopen maandag nog. Je kunt er heerlijk eten en een betaalbare prijs.
Marleen zei…
Wat een verschillende bestemmingen heeft het gebouw al gehad. Ze hebben het erg gezellig ingericht, ziet er aantrekkelijk uit.
Marthy zei…
Ik heb jarenlang gedacht dat de naam van de bibliotheek kwam van dat boek van Roald Dahl maar het is dus werkelijk een chocoladefabriek geweest.
Marthy zei…
Gaan wij ook eens doen, Coby.
In de weer zei…
Oh, dàt is een heerlijke plek !
miekequilt zei…
Wat een mooie plek zeg. Leuk om daar boeken te lenen en meteen wat te drinken.
Jong geleerd, oud gedaan. Het gebouw ken ik. Ik dacht echt dat er een chocoladefabriek in zat, maar een bieb is net zo leuk. Heerlijk, die ruimte...
Griemmank zei…
Kijk, van zo'n gebouw/organisatie kan je alleen maar blij worden. Die huisregels alleen al zijn prima opgesteld. Mocht ik eens in de buurt zijn dan ga ik er zeker een kijkje nemen.