Doorgaan naar hoofdcontent

Spa Gouda


We waren vandaag in de sauna in Gouda en ik ga het hier niet hebben over hoe lekker dat was, want het was gewoon verschrikkelijk lekker. Ik ga wat vertellen over het gebouw waarin deze kleine sauna zit.

Aan de Lange Groenendaal in Gouda werd in 1920 een badhuis gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School. Omdat in die tijd veel huizen nog geen bad of douche hadden is het badhuis bedoeld als school- en volksbad en heeft het vooral een hygiënische functie. Het badhuis opent in 1922 haar deuren en vanaf dat moment doet het dertig jaar als badhuis dienst.

Als je binnenkwam kon je een kaartje kopen aan het loket, waarna je in de wachtruimte ging zitten. Als je aan de beurt was kon je gebruik maken van een douche of een badkuip. Aan de achterkant van het badhuis is in die tijd het schoolbad gevestigd: een grote, ovale ruimte met een lichtkoepel en een groot, zinken bad. Alle schoolkinderen uit Gouda zwommen in het badhuis, waarna ze onder de douche gezet werden en frisgewassen weer op school terugkwamen.

Een paar jaar geleden is het badhuis helemaal gerestaureerd en werd het een kleine sauna met een wat oosterse sfeer. Het is echt prachtig geworden. Al die mooie details van de Amsterdamse school zijn bewaard gebleven, zie mijn foto van een toiletdeur, de enige die ik durfde te maken. In de grote ovale ruimte ligt nu een zwembad, de lichtkoepel daarboven is een droom om te zien.

Kijk ook even naar dit filmpje, zo leuk.

Reacties

Bertiebo zei…
Dat is zo mooi, dat zo'n gebouw zo nuttig bewaard blijft!
Kees zei…
Ha Marthy, ook dit is mij bekend, wij hebben vroeger in Moordrecht gewoond, dus kwamen vrijregelmatig in Gouda. Leuk om dit weer eens te horen van iemand die ook in de omgeving van Gouda woont.
Groet Kees
Marthy zei…
Terwijl ik er vlak bij woon kom ik eigenlijk weinig in Gouda, Kees. Maar hiervoor wil ik er wel naar toe;-(
Prachtig, dat zo'n gebouw nog steeds dienst doet.
Emie zei…
Wat zal dat heerlijk ontspannen in zo'n fraaie omgeving!
Die blote billetjes op de vloer van de douchehokjes, haha, wel gezellig hoor, zo douchen met zijn allen.
Sjoerd zei…
Het mooiste is dat het gebouw bewaard is gebleven en een eigentijdse bad-functie heeft.
In de weer zei…
Typisch dat ze allemaal op de vloer gaan zitten, of zou dat voor het filmpje zijn ?
Mooi filmpje. En prachtig gebouw. mooie wc-deur foto.
Marthy zei…
Kinderen die geen stromend water gewend waren, Toos. Ik denk dat ze gewoon zaten te genieten.
Ageeth Mooij zei…
Zo mooi dat het gerestaureerd is! Mijn opa en oma van de boerderij hebben zich altijd zonder douche gered (tot in de jaren 90).
Onliemie zei…
Haha en dan zo'n surveillant die en passant even over de deurtjes gluurt. #metoo zou dat vandaag de dag zijn.
Mooi zo'n gebouw. Hier in Mechelen was er iets gelijkaardigs. Nu is het een 4sterren Van der Valk hotel. :
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/18/oude-zwembad-in-mechelen-omgetoverd-tot-viersterrenhotel/
In mijn eerste jaren als leerkracht gingen we er met de school nog zwemmen en toen kwamen, vooral allochtone Mechelaars, er nog baden.
Coby zei…
Wat een leuk filmpje. Ik ging vroeger ook een keer in de week naar het badhuis om te douchen. Nu nauwelijks meer voor te stellen.
Marthy zei…
Dus Oudewater had ook een badhuis.
Marleen zei…
Dat is dus echt 100 jaar oud. Geweldig. Heb het filmpje ook bekeken, leuk!
Vroegah ging ik regelmatig naar het badhuis om te douchen; in Rotterdam.
Wat een mooi oud pand! Fijn dat ze het gerestaureerd hebben.
Mijn dochter gaat morgen naar de sauna!
Lieve groet.
KnutzEls zei…
Mooi pand. Alleen daarom zou je er naar toe gaan.