Doorgaan naar hoofdcontent

Pieterpad: Hellendoorn - Holten 20.2 km

We mochten weer, drie dagen wandelen met schoonzus en zwager langs het Pieterpad. Somber weer maar dat was te verwachten om deze tijd van het jaar. We waren al blij dat we het, op één bui na, aardig droog hielden. Mooie natuurfoto's vielen er niet veel te maken maar als je goed om je heen kijkt valt er van alles te zien.

Rijkswerkkamp Twilhaar, het werd in eerste instantie opgezet als een werkverruimingskamp om tijdens de crisisjaren van voor de oorlog werk te verschaffen. Het werd opgeleverd rond 1940 en de Duitsers stuurden er al snel zeelieden uit Scheveningen en Den Haag heen, zij mochten niet meer uitvaren met hun boten.

 Twilhaar werd in 1942 een joods werkkamp. De bezetter gijzelde in dit Nijverdalse kamp een kleine honderd joodse mannen, de meesten kwamen uit Groningen.
Op 2 oktober van dat jaar werden de mannen via Westerbork afgevoerd naar de vernietigingskampen in het oosten van Europa, waar zij bijna allemaal zijn vermoord.

Hier kan je wat meer over de geschiedenis van dit kamp lezen.

We liepen bijna de hele dag door bos, wel mooi open bos. Overal houtstapels, soms pas gezaagd, dat ruikt zo lekker.

Niet alleen deze boom maar nog wel een stuk of drie hingen vol met vogelhuisjes, erg leuk.

En dit was super leuk! Het bord stond langs een fietspad wat naar Holten liep. Een actieve gemeente, dat Holten want we zagen nog wat langs de weg naast dit fietspad. Dat laat ik morgen zien.

8 januari 2020

Reacties

Ben benieuwd of het is wat ik denk!
Grappig, dat fietspad.
Annelies zei…
Weer een stukje geschiedenis dat mij eigenlijk niet bekend was: dat van werkkampTwilhaar.
En wat betreft dat fotogenieke weer: ook al is het geen mooi foto weer, er blijven nog genoeg dingen waar je van kunt genieten, hè. Vind je het soms ook geen rustig idee om met je 'gewone' ogen om je heen te kunnen kijken in plaats van met je 'foto' ogen? Dat ervaar ik namelijk heel vaak.
Bertiebo zei…
Je was niet op de fiets, maar heb je wel gezongen?
Leuk al die vogelhuisjes
Sjoerd zei…
Triest zo'n werkkamp, maar je kan niet om de geschiedenis heenlopen.
In de weer zei…
O, leuk hè, zo’ n zangfietspad is hier niet ver vandaan ook, in Rosmalen, wij fietsen er vaak over en ik maakte er al eens een blogje over.
Fijne wandeldagen nog, op het Pieterpad.
Emie zei…
Een route waar uitersten elkaar ontmoeten, werkkamp en een zangfietspad.
Marthy zei…
Ja, ik kijk wel vaak met foto ogen naar mijn omgeving. Maar soms laat ik het los.
Marthy zei…
Veel gelachen en gezongen.
Marthy zei…
Het schokt als je zoiets tegenkomt maar het is onze geschiedenis inderdaad, Sjoerd.
Marthy zei…
Zo leuk, Toos.
miekequilt zei…
Wat heerlijk om weer een stuk Pieterpad te lopen. Ik geloof dat we in Almere ook zo'n fietspad hebben. Ben benieuwd naar wat je daar nog meer zag.
Unknown zei…
Net voor 2 weken geleden de Pieterpad afgerond je komt prachtige plekje tegen onderweg echt een aanrader om dit eens te doen mijn schoonzus en ik gaan volgende week beginnen met de trekvogel pad bewandelen van Egmond aan Zee naar Enschede
Ans zei…
Grappig, ik kom zelf uit Holten, ben bezig met een 5 daagse wandeltocht en lees dit stukje in het Brabantse Zeeland. Welk jaargetijde ook, wanneer je er oog voor hebt is er altijd wat te zien onderweg! Ook de rest van Holten is de moeite waard! Heel veel wandelplezier nog!
Marthy zei…
Leuk dat je het Pieterpad al gelopen hebt. Wij hebben het Trekvogelpad ook gelopen, erg mooi pad. Succes ermee.
Marthy zei…
Blog je zelf ook Ans? Laat dan de gegevens van je blog hier aub achter want ik ben wel nieuwsgierig naar jouw vijfdaagse wandeltocht.
Verschrikkelijk zo'n werkkamp. Ik las net bij Dien een artikel over Selma van der Perre.
https://klaproosweblog.blogspot.com/2020/01/1301-mijn-naam-is-selma.html
Als je haar boek nog niet gelezen hebt, vind ik het echt iets voor jou.
Die steentjes op die fotolijst...sprakeloos word ik daarvan.
Lieve groet.
Ans zei…
Ik hou een verslag bij op polar steps. Die mag je wel lezen, maar wil de link liever niet openbaar zetten. Weet niet of ik op een andere wijze contact met je kan opnemen?
Marthy zei…
Je kan de link eventueel doorgeven via email: mmberends@hotmail.nl