Doorgaan naar hoofdcontent

Quimper

Tot nu toe hadden we uitstekend weer maar voor gisteren waren de weersvoorspellingen niet erg gunstig dus fietsen of wandelen schrapten we even van ons lijstje. We besloten Quimper te bezoeken, de hoofdstad van het département Finistère. 

We begonnen droog en namen op dit terras een koffietje terwijl we verbaasd om ons heen keken naar al die verschillende panden. 

Veel vakwerkhuizen, dat deed aan de Elzas denken.

Maar tegelijkertijd staan er dan ook weer traditionele Franse huizen tussen.

We keken onze ogen uit naar al die mooie huizen in deze meest Bretonse stad van alle Bretonse steden. Ieder jaar op de vierde zondag van juli is hier een festival van Bretonse folklore en mannen en vrouwen trekken dan in klederdracht dansend door de stad.

We winkelden wat, kochten er onder andere een echte Bretonse boterkoek en lunchten op een terras.

Leuk, dat mannetje tegen de gevel. Precies aan de overkant van de straat stond een pand met een vrouwtje aan de gevel. Of ze bij elkaar hoorden vertelt het verhaal niet.

En we bekeken natuurlijk de imposante kathedraal die de stad rijk is. Ik zag thuis pas dat ik hem niet eens in zijn geheel op de foto had genomen.  De bouw van de kathedraal Saint-Corentin werd in de 13e eeuw begonnen en pas in de 15eeuw afgewerkt. Wat een werk moet dit geweest zijn.


In detail is pas goed te zien wat voor vakmensen hier aan het werk zijn geweest.

De torens van de kathedraal steken 76 meter boven de stad uit.

We hadden geluk, want pas op weg naar de auto kwam de voorspelde regen. In het huis hebben we van achter onze grote raampartij kunnen genieten van de buien die over zee trokken. 

Reacties

Sjoerd zei…
Wat een gezellig stadje zo met al die verschillende woningen.
In de weer zei…
Echt een stad waar je als ‘fotograaf’’ wel uit de voeten kunt !
Bertiebo zei…
Quimper, ik herinner me de naam, ik weet dat ik het mooi vond en toch herken ik niks op je mooie foto's dan alleen die vakwerkhuizen. Maar ja, het is denk ik wel vijftig jaar geleden
Edward McDunn zei…
Wat een prachtige huizen, en die kathedraal is een juweel hoor.
Marlou zei…
Ohoh Marthy,

wat een heerlijkheid!
Fijn om te zien.

Groetjes!
Prachtig die vakwerkhuizen!
Janny zei…
Mooie stad, wij zijn er in 2009 geweest en ik zag dat ik de kathedraal toen ook niet helemaal op de foto kreeg 😂
willy zei…
een prachtige impressie van Quimper Marthy

ik ben wel in Bretagne geweest, maar niet in de Finistère

prettige dag gewenst
Lies zei…
Die vakwerkhuizen..., zo mooi, zo anders...
Lie(f)s.
Emie zei…
Wat een prachtige sfeer heeft deze stad!
Margriet zei…
Wat een prachtige stad, Marthy! Schitterende kathedraal, al die details zijn al kleine kunstwerken op zich. Dat was echt vakmanschap vroeger! Als je bedenkt dat alle tegenwoordige hulpmiddelen er niet waren in de 13 e eeuw, vind ik het altijd weer zo bewonderenswaardig hoe het gebouwd is!
Goed uitgekozen, en gelukkig kwam de regen later pas, Voor foto's maken is droog weer toch fijner.