Doorgaan naar hoofdcontent

Laag voor laag gestapeld

Deze mooie oude foto van de Marktbrug in Oudewater vond ik op de site van Monumenten.nl. Ik was op zoek naar het bouwjaar van de brug maar kon dat jammer genoeg niet vinden. 

Bovenop de brug is het nu een grote bouwput, dat ontdekte ik gisteren toen ik even in Oudewater was.

 In 2018 ontdekte men tijdens inspecties dat er sprake is van achterstallig onderhoud en het metselwerk van de Marktbrug en de aanliggende kademuren wordt nu gerestaureerd. 

Het metselwerk en voegwerk aan de onderzijde van de brugtoog wordt vanaf het water onder de brug gerestaureerd. Om het metselwerk aan de bovenzijde van de brugtoog te restaureren worden eerst de bestrating en de onderliggende grond verwijderd en wordt de brug vrijgegraven. Vervolgens wordt het metselwerk gereinigd en waar nodig hersteld. Als dit klaar is wordt er een waterdichte laag aangebracht zodat er geen vocht meer kan indringen. Daarna wordt de brugtoog weer aangevuld met zand waarna  de bestrating weer wordt aangebracht.

Op het moment dat ik stond te fotograferen was men bezig de brug vrij te graven. Verrast was ik om te zien wat daar te voorschijn kwam. Een toog opgebouwd met kleine steentje, laag voor laag aangebracht. Deze brug is niet voor niets een Rijksmonument. 

Het deel wat al afgegraven was werd hier schoon gespoten. Jammer dat ik er niet goed bij kon komen, overal stonden hekken. Niet op de kop dus daar schoot ik snel deze laatste foto om jullie een indruk te geven van wat men daar aan het doen is. Begin april moet de brug klaar zijn. In die tussentijd zal ik er nog wel eens komen met mijn fototoestel.

Reacties

Emie zei…
Geweldig dit soort renovaties die met de grootste zorg gebeuren. Leuk dat je het ons laat zien.
miekequilt zei…
Wat een mooi werk zeg. Heel leuk om te blijven volgen.
Edward McDunn zei…
Mooi dat je daar was om foto's te maken.
Zoiets is altijd spannend, je weet nooit wat ze tijdens het afgraven zullen aantreffen.
Janny zei…
Leuk om te zien wat er bij het graven tevoorschijn komt.
In de weer zei…
Mooi daar Marthy en ik heb allemaal zo’n idee dat we er vorig jaar door zijn gefietst op een van onze watertoren tochtjes. Zal eens even gaan zoeken welke.
KnutzEls zei…
Dat is echt vakmanschap uit vroeger tijd. Mooi werk.
Lies zei…
Er kan (letterlijk) veel boven water komen!
Lie(f)s.
Vakwerk, leuk zo'n reportage.
Sjoerd zei…
Als ze het bij monumentenzorg niet weten wordt het lastig.
Judy zei…
Interessant om te zien hoe zo'n brug gebouwd is. Wat mij opvalt aan de oude en nieuwe foto's is dat er andere bomen staan. Kennelijk zijn die oude bomen een keer vervangen.