Doorgaan naar hoofdcontent

Strandwandeling met familie

Het was druk aan het strand van Noordwijk gisteren. Wij hadden met wat familie afgesproken om een strandwandeling te maken en dat deden veel meer mensen. Wat meteen opviel was dat de vloedlijn bezaaid was met zeesterren en scheermessen. Zelden zoveel gezien.

Hoe komt het nou dat er opeens zoveel zeesterren gestrand zijn? Heb ik even opgezocht voor jullie. Zeesterren houden zich vast aan harde voorwerpen zoals mosselbanken, dijkstenen en scheepswrakken. Vaak in grote aantallen bij elkaar. Tijdens stormen moeten ze door het natuurgeweld hun ondergrond soms loslaten. Ook speelt de kou in de wintermaanden daarbij een rol. De dieren raken verlamd van de kou, waardoor ze zich niet meer goed kunnen vasthouden.

Eenmaal losgelaten zweven de zeesterren hulpeloos rond boven de bodem. Als de windrichting aflandig is, dus met oostenwind, ontstaat er een onderstroom richting land. De zeesterren zitten dan precies in die stroom die ze naar het strand duwt. Zo kunnen er grote aantallen tegelijk aanspoelen.

Dit was mooi om te zien. Voor de kust, tussen strandpaal 73 en 84 wordt met een baggerschip van Bos Kalis 5,5 miljoen m3 zand aangebracht op zeebodem vlak voor de kust. Het opspuiten van zand is nodig omdat de kust terrein verliest door de zee, de wind en de stijgende zeespiegel. Regelmatig wordt en  een deel van het strand bij Noordwijk verbreed door extra zand aan te brengen. Door nu zand op de zeebodem aan te brengen blijft het effect van het extra zand op het strand langer behouden. Er wordt 's nachts en in de weekenden doorgewerkt. 

We zouden gaan wandelen met de drie dochters van mijn overleden zus maar toen we begonnen had er zich al een neef aangesloten en een strandopgang verder nog een neef met zijn vriendin. Leuk hoor.

Tussen al die zeestererren vonden we ook krabben en deze grote bleek nog te leven. Doorlopend gingen die poten heen en weer.

Nicht Stephanie maakte nog even snel een selfie met haar tante. Na de wandeling reden we door naar Scheveningen waar we bij oudste en de jongens mee mochten eten. Indonesisch, erg lekker.

Reacties

miekequilt zei…
Wat ziet het er ongezellig koud uit, Marthy. Maar met zoveel leuke mensen om je heen hebben jullie er vast niet veel last van gehad. En daarna nog lekker gegeten, topdag, denk ik.
Bertiebo zei…
Lekker daggie. Toevallig was ik net op Scheveningen. Geen zeester te bekennen.
Marthy zei…
Wat idioot, in Noordwijk lagen er honderden en het lijkt me sterk dat die nu al verdwenen zijn.
Marthy zei…
Het viel wel mee met de kou Mieke, ik had niet eens een mutsop, wel bij me.
Ik was gisteren in Zandvoort, en ook geen zeester te bekennen.
Janny zei…
Fijn zo’n wandeling met familie en wat apart al die zeesterren!
In de weer zei…
De zee, heerlijk om al die foto’s te zien, zag het bij Bettie ook al.
Jammer dat het voor ons zo ver rijden is, fijn als je wat dichter bij woont.
Gezellig zo'n familiewandeling en genoeg te zien en te beleven daar!
Judy zei…
Prachtig die zeesterren! Wat een hoop! Een gezellige familiebijeenkomst.
willy zei…
zeesterren.. dat wist ik niet Marthy


noodzakelijke werken voor de kustbescherming, iets wat me fascineert
een een knappe selfie

prettige avond
Heerlijk, zo samen uitwaaien aan zee
Lies zei…
Weer zo'n verwendagje, en gelijk hebben jullie!
Lie(f)s.
Sjoerd zei…
Even lekker uitwaaien met de familie. Gewoon fijn dat dat weer kan...
anja zei…
Geen idee hoor, maar kan het opspuiten van het zand iets te maken hebben met de grote hoeveelheid zeesterren? Omdat er vrij dichtbij op andere stranden geen zeester te bekennen was, leg ik als leek een link.
Marlou zei…
Heerlijk!
Ik ben gek op het strand...
Edward McDunn zei…
Gezellig zo'n strandwandeling met de familie, en lekker mooie foto's maken.
Marthy zei…
Dat zou best eens kunnen, Anja, Slim van jou!
Liesbethblogt zei…
Wat een leuke info over die zeesterren ik wist het niet en heb er nog nooit zoveel gezien. Leuk ook zo samen.