Doorgaan naar hoofdcontent

Oude dijkvoorziening

 Toen we afgelopen zaterdag langs de Waal liepen passeerden we een oude dijkvoorziening met houten schuiven. We stopten er even om onze boterhammen op te eten en het geheel eens beter te bekijken.

Van oudsher is in dit gebied, het stroomgebied van de Waal, overstromings risico geweest.
Wanneer dit ooit gebouwd is weet ik niet, ik kon er niets van vinden op internet. Het is in ieder geval degelijk gebouwd. In de gleuven kon men houten planken schuiven, zelfs een dubbele rij.

Hier en daar wordt de dijkvoorziening overwoekerd door planten. Jammer, want ik vind dit wel iets wat gezien mag worden.

Het is allemaal heel zwaar uitgevoerd. IJzeren stangen die de houten schuiven kunnen vergrendelen. Door de druk van het water zouden die omhoog kunnen komen.

Met dat mos op de planken zou je denken dat ze totaal verrot zijn maar dat was niet zo. Daar is ooit degelijk hout voor gebruikt. Kortom, het geheel zou zo weer in gebruik genomen kunnen worden.

Reacties

Marlou zei…
Wat maak jij toch prachtige foto's!
Sjoerd zei…
Hele mooi reportage, ik vind ook dit een stukje cultureel erfgoed.
Ik vind het wel iets moois hebben! Wat goed dat het de tand des tijds zo goed heeft doorstaan bovendien.
anja zei…
Het doet ook nog wel gewoon dienst hoor, als het water in de grienden rijst, is dit de eerste bescherming voor het gebied erachter.
Marthy zei…
Mooi om te weten, Anja.
Echt prachtig bewaard en nog dienst doend. Ik hou hiervan, net als jij.
Drenthegirl zei…
So amazing to "walk" with you from a few thousand miles away!!!
Marthy zei…
Such a pleasure to be aware of that!
Emie zei…
Mooi al dat ruwe materiaal!
KnutzEls zei…
Ik dacht dat het misschien deel uitmaakt van een waterlinie. Vernuftig!
Judy zei…
Ik vind het ook heel mooi om te zien, dat stukje 'erfgoed'.
willy zei…
oud, maar wel heel efficiënt

een knap informatief logje Marthy
Lies zei…
Misschien wel beter 'toen'...!
Lie(f)s.
miekequilt zei…
Mooi om te zien, en zoals altijd weer een duidelijk verhaal erbij. Wat kan je dat toch goed!
Prachtig vastgelegd.
Margriet zei…
Mooi, zo'n stuk historie!