Doorgaan naar hoofdcontent

Dagboek van een Herdershond

foto KRO/NCRV
KRO-NCRV, Albert Verlinde Producties en Toneelgroep Maastricht werkten samen aan een moderne tv-bewerking van Dagboek van een herdershond. De bekende KRO-serie over een jonge kapelaan die terechtkomt in een Limburgs dorpje werd vorig jaar al als musical gebracht en werd daarna vertaald naar een uniek musicalspektakel op tv. Voor het eerst vindt een Nederlandse musical zijn weg naar een nationaal tv-event. De Limburgse stad Sittard-Geleen werd het decor van de live-uitzending. Dagboek van een herdershond live was op zondag 3 september om 20.25 uur te zien bij KRO-NCRV op NPO 1. (ref: Dagboek van een Herdershond.nl)

Naar deze musical heb ik gisteravond zitten kijken en wat heb ik ervan genoten, echt iedere minuut. 

foto de Limburger
De opnames in de oude straten van Sittard geven extra sfeer aan de musical. 
De muziekkapel die optreedt, Limburg op zijn mooist.

foto KRO/NCRV
Even kennismaken: Pastoor Bonhomme, Miete, kapelaan Erik Odekerke, de Engel, kapelaan Lumens

foto KRO/NCRV
Vooral genoten van Engel Angela Schijf. Haar teksten strookten zeker niet met het Rijke Roomsche Leven van die tijd maar waren juist daarom hilarisch.

foto KRO/NCRV

foto KRO/NCRV
Ook de perikelen rondom de sluiting van de Limburgse mijnen komt aan bod.

foto Toneelgroep Maastricht
Dagboek van een Herdershond was van 1978 tot 1980 op de Nederlandse televisie te zien. Ik kijk zeker niet alles op tv en heb de serie toen niet gezien. Deze musical van de klassieker is nu in een modern jasje gestoken en is echt een feest om te zien.

Terugkijken!

Reacties

Bertiebo zei…
Ik heb de serie indertijd niet helemaal gezien door tijdgebrek. En ik hou erg van musical dus nu ga ik zeker kijken!
Yova zei…
Ik heb wel eens gehoord. Maar wij hebben dit nooit gekeken. Leuk dat je eens weer terug te zien op de tv. Dan in toneelgroep. Ik had niet gezien. Ik was met de andere dingen bezig. Je hebt ieder geval genoten. Fijne zonnige dag gewenst.
Sjoerd zei…
Het is een mooie musical geworden, jammer van al die microfoons...
Ja, het was voor mij ook leuk om te zien, dat het decor bekende plekken waren uit mijn studententijd in Sittard.
Lot zei…
Kan me de serie nog goed herinneren, er was toen natuurlijk nog niet zo heel veel TV,
Het was ook de laatste rol in een serie van Ko van Dijk.
Emie zei…
Destijds heb ik niet gekeken en ook zondag avond niet. Van terugkijken gaat ook niets komen vrees ik hoewel jouw beschrijving enthousiast genoeg is.
miekequilt zei…
Wij hebben toen de hele serie gevolgd. Erg leuk. Nu ga ik zeker deze musical bekijken. Bedankt voor de tip.
KnutzEls zei…
we keken gisterenavond ook. maar zijn geen musicalfan en hebben niks met het rijke roomse leven. Was wel leuk om te bekijken. De serie destijds hebben we wel gezien.
Edward McDunn zei…
Ik kan mij de serie nog goed herinneren, leuk dat er een musical van gemaakt is.
Jolande zei…
Julian liet me weten dat deze musical op tv kwam, en aangezien ik erg van musical hou heb ik gekeken.
De serie heb ik nooit gezien en ik had ook geen idee waar het over zou gaan, dus stond ik er helemaal blanco tegenover.
Ik vond de opnames heel mooi, weer eens wat anders dan op het toneel.
De teksten (inderdaad vooral die van de engel) waren grappig.
Het verhaaltje vond ik heel dun en afgeraffeld, want ineens kwam er een nummer waarvan ik dacht dat moet het slotnummer zijn, terwijl ik dacht dat het nog een half uur zou duren.
Ik heb er dus gemengde gevoelens over; leuk om een keer gezien te hebben, maar een tweede keer zou ik niet kijken.
Ik was groot fan van de serie destijds (met o.a. Ko van Dijk en Jo de Meyere), ben ook naar de musical in Maastricht wezen kijken en ben greutsj (trots) op de uitzending in ‘mijn’ Sittard :-)
Mevrouw W. zei…
Mijn ouders volgden de serie en omdat ik nog thuis woonde, keek ik mee. Alleen kan ik me er niet zo heel veel meer van herinneren.
Coby Breitner zei…
Nou ik zat vroeger samen met mijn moeder klaar hoor, alleen al het muziekje zo herkenbaar.
Maar nu heb ik het dus gemist. Kijken of ik het kan terugkijken.
Groejtes Coby