Doorgaan naar hoofdcontent

De laatste oogst

De laatse tomaten in de moestuin laat ik nog zo lang mogelijk hangen, ik wil er aan het eind van de week nog passata mee maken. 

Ik schat dat ik nog wel zo'n kilo of drie, vier kan plukken, daar kan ik aardig wat potjes mee vullen.

Er hangen ook nog heel wat paprika's. Die zijn na die vervelende hagelbui pas goed gaan groeien dus daardoor laat. Geeft niet, ik oogst ze de laatste dag voordat we weggaan en neem ze mee naar Nederland. Daar snij ik ze in stukjes en dan gaat alles in zakjes rauw in de vriezer.

De kruiden worden in de grond in de moestuin gezet behalve natuurlijk de basilicum, die overleeft de winter niet. Dat plantje links, Albuca spiralis (slijmlelie)
  wat ik van blogvriend Ton kreeg leeft nog steeds en gaat mee terug naar Nederland.
 
Ik moet niet vergeten wat stokjes bij de kruiden te zetten want als Mart daar volgend
 voorjaar de grond klaarmaakt om te planten zijn mijn kruiden zomaar per ongeluk verdwenen.

Reacties

Judy zei…
Leuk om te zien allemaal. Mooie oogst! Leuk, dat rijtje kruiden, zoiets wil ik volgend jaar misschien op mijn balkon: een kruidentuintje.
Sjoerd zei…
Redden wat te redden is, een mooi principe. En nog duurzaam ook.
Bertiebo zei…
Bezige bijen zijn jullie. Wat goed dat jouw TON, het plantje van Ton het nog steeds doet. Bij mij ging het aanvankelijk prima, echt heel goed. Maar begin augustus was er geen redden meer aan.
Je hebt het nog druk met de laatste loodjes.
Emie zei…
Veel komt er op het laatste moment aan.Maar het is leuk om over de winter heen al weer aan volgend jaar te denken en te zorgen
John zei…
Zelf gemaakt natuurlijk het allerlekkerst. Paprika's zijn goed in te vriezen ja. Dat doen we hier ook altijd want we hebben er altijd een berg.
Goeie terugreis.
In de weer zei…
Een goed lopende ‘organisatie’ :-)
Janny zei…
Heerlijk al die tomaten uit eigen tuin, ik wist eigenlijk niet dat je paprika's in kon vriezen, weer wat geleerd.
Goede oogst en veilige thuisreis!
willy zei…
jullie zijn goed bezig Marthy

prettige dag
Edward McDunn zei…
Wat een grote tomaten, daar kan je heel wat soep van maken.
Lies zei…
Toch héérlijk!
Lie(f)s.
Ger zei…
De al naar rood kleurende tomaten zijn nog wel te gebruiken en dat doe jij dan ook.
Vroeger toen ik niet beter wist kocht ik juist de groene onrijpe tomaten bij de Turkse super om er zoet-zure chutney van te maken maar ben er inmiddels achter dat ze de giftige stof Solanine bevatten,(verdwijnt niet bij verhitten)het eten daarvan kan nare gevolgen hebben,het zijn planten die behoren tot de nachtschadefamilie.
Jolande zei…
Altijd nog veel te doen voordat je terug gaat, maar fijn dat je die tomaten en paprika´s nog kunt verwerken voor (en na) vertrek.
miekequilt zei…
Tot de laatste dag bezig in jullie mooie tuin. En dan in Nederland genieten van alles wat zo lekker ingemaakt is/ wordt.
Elizabeth zei…
Ja, het wordt afronden in de (moes)tuin.., zeker voor jullie. Wat is het toch heerlijk om zo met de seizoenen mee te gaan. Blijft paprika knapperig na invriezen?
Marthy zei…
Nee, niet knapperig Elisabeth maar in warme schotels prima om te gebruiken
Ik laat de paprikastukjes niet eens ontdooien, zo erin.