Doorgaan naar hoofdcontent

Weggevertjes

Dit jaar had ik een geweldige oogst artisjokbloemen. Eten doen we ze niet maar we genieten ervan als ze aan het groeien zijn en dan in bloei komen, een prachtig gezicht, die grote plant met al die bloemen. Ze worden druk bezocht door de houtbijen, die duiken er helemaal in en komen dan onder het stuifmeel weer tevoorschijn. 

Op het goede moment tijdens de bloei knipte ik ze af en daarna hebben we ze allemaal te drogen gehangen onder een afdakje. Ondertussen heb ik de laatste twee huurders van ons vakantiehuis al blij kunnen maken met zo'n mooie gedroogde bloem en de rest heb ik vandaag losgemaakt en in een krat gelegd die meegaat naar Nederland. 

Ik hou er zelf een en de rest geef ik weg.

En kijk, Mart heeft een week of twee geleden al de oude restanten van de artisjok weggehaald en nu groeit de nieuwe alweer met links een baby artisjokje. 

Reacties

Yova zei…
Je had artisjokbloemen geweldig jaar gehad. Het ziet ook mooi uit. Met de warmte wilde gaan groeien. Nu heb je weer gedaan met je moestuin. Hopelijk komt goed. Alvast fijn weekend.
Sjoerd zei…
Ik vind artisjokken wel lekker. Maar zo'n bloem ziet er ook niet verkeerd uit.
Judy zei…
Wat een decoratieve bloemen zijn het!
In de weer zei…
Het is al mooi om ze te drogen zien hangen.
Een dankbare bloem, waar je veel plezier van hebt. Prachtig zijn ze in alle stadia van hun groei en zelfs als ze te drogen hangen.
Zal straks vast weer mooi staan in een Stolwijkse vaas!
Ze zien er mooi uit zeg! Ik wist niet dat die zo mooi opdroogden.
Emie zei…
Wat een hoeveelheid, zeg. Leuk om op vaas te zetten de komende winter.
Annelies zei…
Artisjok met een knoflooksausje, heerlijk ! Gedroogd ook schitteren hoor.
Janny zei…
Prachtig die bloemen Marthy, daar zal je veel mensen blij mee maken!
miekequilt zei…
Wat een mooie bloemen. Heel leuk en origineel om weg te geven.
Lien zei…
Wat een mooie bloemen.
Dat jonge plantje, is dat van zaad of van de wortel van de oude?
Ger zei…
Mooi zijn artisjokken altijd aan de plant en voor de sier.
Eerst de houtbijen blij gemaakt en later de gelukkige ontvanger.
Mijn dochter heeft ze vaak in het seizoen in oude houten meelbak op tafel.Dit jaar alles afgeweest van groenteboer tot Turkse super en bloemisten…..maar ze greep overal mis,werden niet op de veiling aangeboden.Nou liggen er pompoenen in ook leuk in deze tijd van het jaar.
Jolande zei…
Wat hangen ze daar mooi te drogen.
Fijn dat er al weer nieuwe groeien.
Bertiebo zei…
Goh wat zijn die mooi!
Lies zei…
Natuurwondertjes...
Lie(f)s.
bemar zei…
Ze zijn prachtig!
Dat zijn dankbare weggevers. Een mooi gezicht om ze zo te drogen zien hangen. Maar vooral dat de houtbijen er dankbaar gebruik van hebben gemaakt.