Doorgaan naar hoofdcontent

Landschap

De groene schatkamer van Nederland wordt Park Hoge Veluwe wel genoemd. Al fietsend zoals wij deden kom je langs alle landschapstypes van het Park; loof- naald- en gemengde bossen, over natte en droge heidevelden en door stuifzandlandschappen. Dat stuifzand vond ik prachtig, zeker met zo'n solitaire boom erop.

Je kunt gebruik maken van 40 kilometer aan fietspaden en wij hebbeb er een groot gedeelte van gefietst.
Je hoeft je eigen fiets niet mee te nemen, je auto kan geparkeerd worden en dan kan je gratis gebruik maken van een Witte Fiets. Het park heeft er 1.800 beschikbaar verdeeld over verschillende fietsenstallingen. Er zijn er ook met kinderzitjes en zelfs kinderfietsen zijn voorhanden.


Three upright motives, 1955 - 1956, 1965. HENRY MOORE (1898-1986) Brons, beton

Voor Henry Moore is de natuur de graadmeter voor de werking van zijn beelden. Elk beeld dat hij in zijn atelier aan het maken is, neemt hij mee naar buiten om te zien hoe het zich gedraagt in de ruimte en zich verhoudt tot de bomen. Moore ziet zijn werk dan ook het liefst in de openlucht tentoongesteld.

Groeit de boom op de eerste foto in de hoogte, deze daarentegen gaat de breedte in. Zeker net zo mooi. 

Reacties

Judy zei…
Mooi is het daar, en de beelden komen goed tot hun recht. Ik denk bij Veluwe tegenwoordig aan wolven...
Yova zei…
Wat is daar mooie gebied om te wandelen. Veluwe is zeker prachtig gebied. Ik weet ervan. Vroeger gingen daar vaak op vakantie. Ik mis het wel.....Mooie foto's. Fijne dag voor jullie.
Bertiebo zei…
Dat wist ik niet van die witte fietsen. Mooi is dat!
Sjoerd zei…
Voor de natuur hoef je Nederland niet uit, ik kom vaker op de Veluwe en vind de natuur er heel anders uitzien dan de Limburgse heuvels waar ik woon.
In de weer zei…
Jaren geleden hebben we onze Franse vrienden meegenomen naar de Veluwe. Eerst naar het museum en daarna natuurlijk fietsen op de witte fietsen. Geweldig vonden ze dat.
Je laat ons iedere keer weer genieten van die mooie Veluwe. De beelden komen daar prachtig uit.
Emie zei…
Dat gebruik van die witte fietsen is natuurlijk geniaal. Goed bedacht voor mensen die van ver komen en hun auto aan de randen van dit immense park kunnen parkeren.
Edward McDunn zei…
In dat park hebben ze prima voorzieningen hoor.
De eerste foto vind ik echt geweldig!
Janny zei…
De bossen en de heide zijn prachtig, maar zo'n gebied met stuifzand en een enkele boom heeft ook zijn charme.
willy zei…
een gebied waar wij slechts jaloers kunnen op zijn Marthy

het museum is me ook altijd bijgebleven

jammer dat ik er geen foto's meer van heb

een lichte voorkeur voor je eerste foto

prettige dag

KnutzEls zei…
Is en blijft een prachtig natuurgebied. We komen er graag.
Lot zei…
Toen ik 25 jaar geleden een nieuwe liefde zocht be ik met een date ook op de Veluwe geweest en gefietst en we hadden picknick.
Leuke dag gehad maar verder geen klik
Jolande zei…
Schitterend en wat handig die witte fietsen.
Lies zei…
Een luxe, gratis fietsen, en dat op zo'n mooie plek!
Lie(f)s.
Ja het is prachtig mooi daar!
bemar zei…
Prachtig gebied!