Doorgaan naar hoofdcontent

Houtbij in de artisjok

De bloemen van de artisjok beginnen te bloeien en vanaf nu moet ik ze goed in de gaten gaan houden. Ze mogen nog een stukje verder bloeien en dan knip ik ze af en hang ze te drogen onder een afdak zodat ze hun sierwaarde blijven behouden.

Het 'hooi' dat binnenin zit ontwikkelt zich tot een prachtige paarse bloem. Mooi om te zien maar een bloeiende artisjok is niet meer eetbaar. Hoeft ook niet.

Terwijl ik foto's sta te nemen land er een blauwzwarte houtbij in de bloem die zich te goed gaat doen aan het stuifmeel. Als je foto wat vergroot kan je zien dat hij al onder het stuifmeel zit.

Deze artisjokbloem hing helemaal ondersteboven aan een stengel die laatst wat last gehad van de harde wind. Ik heb hem snel afgeknipt, hij was al bijna te ver in bloei en hij hangt inmiddels te drogen. Het is nu al een sieraad.

Reacties

Sjoerd zei…
Schitterend die houtbij onder het stuifmeel. Ik kon het hele diertje niet.
John zei…
Mooie bloem, maar ik eet ze liever. Heerlijk zijn ze.
Bertiebo zei…
Wat een prachtige bloem is dat
Judy zei…
Het zijn joekels van bloemen, ik zag ze wel eens bij de bloemist. Maar prachtig! En leuk om te drogen!
Elizabeth zei…
Zomaar genieten van een heel klein stukje natuur!
Emie zei…
Geweldig dat een bloeiende plant jou en de insecten zoveel en lang plezier kan geven
Mooie foto's!
In de weer zei…
De bloem is prachtig, maar als voorafje zijn de blaadjes ook lekker om uit te zuigen.
Lang geleden dat ik dat weleens heb gegeten.
Heb dit jaar ook een artisjok plant gezet, maar dat is niks geworden.
Steeds zaten er mieren in, kreeg ze niet weg.
Er kwam wel steeds nieuw blad aan maar die werden steeds weer lelijk.
Nu zag ik dat de mieren weg waren en er ook weer blad aan komt.
Kan ik de plant gewoon heel de winter in de grond laten, misschien dat hij het volgend jaar wel wil doen.
Janny zei…
Prachtige bloemen Marthy! Toevallig zagen wij in de Aveyron ook een houtbij, we wisten niet wat het was maar de eigenaresse van de gîte wist het wel, mooi diertje.
Wat een mooie foto's, de artisjok is idd heel sierlijk. Ik kan me voorstellen dat je ze daarom liever laat drogen. En wat een mooie bij.
Prachtige foto’s, prachtige bloem!
Jolande zei…
Ik heb nog nooit een bloeiende artisjok gezien, maar op jouw foto´s vind ik hem schitterend.
Ger zei…
De bloeiende artisjok is een ware blikvanger maar nu ik meer lees over de blauwzwarte solitaire levende(zonder koningin en werksters)houtbij vind ik dat ook wel spectaculair.Door het warme weer zullen we hem in Nederland ook vaker zien lees ik.
Lies zei…
Natuurwondertjes...
Lie(f)s.
Marthy zei…
Toos, ik heb ieder voorjaar heel veel mieren in de artisjok en dan spuit ik met een mengsel van groene zeep, spiritus en lauw water. Meestal hoef ik het maar een keer te doen, soms twee keer na een week. Ik heb deze plant al jaren en hij blijft gewoon in de volle grond staan. We dekken hem niet af.
KnutzEls zei…
Zo mooi, ook de kleurcombinatie.
Je was er weer bij-tijds bij 🐝
Prachtig vastgelegd, Marthy!