Doorgaan naar hoofdcontent

Een echte

Al jaren maak ik jam in een zware koperen jampan. Ik kocht hem nog in het guldentijdperk en het ding was niet goedkoop. Maar de pan is in de loop der tijd het geld dubbel en dwars waard gebleken, wat heb ik een plezier van die pan. Het kwam laatst ter sprake toen we onze vrienden die wat noordelijker in de Ardèche wonen hielpen met hun tuin. Annelies zou ook graag zo'n pan willen hebben en ik vertelde haar dat ik ze weleens tegenkom op brocantemarkten. 

We spraken af dat ik er naar uit zou kijken, zij bezoekt dit soort markten niet vaak.

Ik had, wat ik nooit doe, een lijstje gemaakt wat ik nog zocht op zo'n markt en daar stond de pan van Annelies ook op. En laat ik er nou eentje vinden. Trouwens, de rest van mijn lijstje, het was niet zoveel wat er op stond, kon ik ook afvinken maar daar later meer over.

Een dikke koperen pan, een echte. Er zaten twee deukjes in maar dat doet niets af aan de kwaliteit van de pan. Ik had geschat dat ik er zomaar 40 euro voor kwijt zou zijn maar dat viel mee, er werd 25 voor gevraagd. Ik pingelde er nog 5 euro af en toen was het echt een koopje. Een paar foto's gemaakt en snel een appje gestuurd. Het antwoord was 'Kopen' en aldus geschiedde.
Vriendin Annelies heeft haar jampan.

Reacties

Bertiebo zei…
Goed gedaan, zeer bevredigend lijkt me. En Annelies boft.
Judy zei…
Wat een goede vondst! Jij blij, Annelies blij!
Sjoerd zei…
Een mooie pan, en die deukjes kun je er met een bolhamertje en een zandzak wel uithalen...
Emie zei…
Wat geweldig dat je vond wat je zocht. Ik vind die deukjes juist wel charmant, de schoonheid van het imperfectie.
Ja zo`n koperen pan is je van het! Ik heb hem weggedaan, toen we van Frankrijk naar Nederland verhuisde, spijt...spijt, want ik zou toch nooit geen jam ed meer gaan maken. Zeg dus nooit -Nooit-!!
John zei…
Dat is een mooie pan. Die deukjes maken niet uit.
ahum moet zijn "verhuisden" ......
Dat worden hele lekkere jammetjes die ik ga maken, Marthy. En dat je zelfs nog 5 euro van het bedrag afpingelde!
We komen ‘m heel binnenkort bij je ophalen, hoor.
KnutzEls zei…
Die deukjes maken hem nog mooier. Ook zonder jam een prinkstuk.
KnutzEls zei…
Pronkstuk natuurlijk.
Annelies zei…
Mooie pan. Mijn naamgenote zal blij zijn !
In de weer zei…
Annelies kan zich gaan uitleven met die mooie pan.
Goed gedaan ook dat afpingelen !
Maar dat kun je wel aan jou overlaten ;-)
Lies zei…
Mooie/degelijke luxe!
Leuk 'vind'ding!
Lie(f)s.
Janny zei…
Een prachtige vondst en dat voor zo weinig geld!
Elizabeth zei…
Ik vind het een prachtige pan, een schoonheid!
Maar waarom is een koperen pan zo fijn voor jam maken, vraag ik me af...
Marthy,jij hebt weer iemand heel blij gemaakt.
Bij Annelies zullen vast binnenkort de goed gevulde potjes met jam of confituur ons van het scherm af aankijken.
Marthy zei…
Elisabeth, koper heeft een goed geleidend vermogen, waardoor je de jam snel en gelijkmatig kunt verhitten. De jam kookt gelijkmatig en niet alleen in het midden, waardoor het niet spettert.
Willy zei…
Dat was een goede koop. Mooi ook zo'n koperen pan. Lees nu ook in je reactie waarom koper goed is om jam in te maken.
We kunnen jou om een boodschap sturen. Je bent een kei in afpingelen!
Elizabeth zei…
Aha, ik snap het ... Die spetters zijn inderdaad niet zo fijn!
Jolande zei…
Die pan stond daar natuurlijk gewoon op jouw komst te wachten :-)