Doorgaan naar hoofdcontent

Twee prachtige films

Stom toevallig zag Mart dat de film Out of Africa zondagavond uitgezonden zou worden op Net5, een zender waar wij zelden naar kijken maar die af en toe wel een goede, meestal oudere film uitzend, zoals in dit geval.

Het is een Amerikaanse dramafilm uit 1985 onder regie van Sydney Pollack. Het scenario is onder andere gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1937 van de Deense auteur Karen Blixen. Hoofdrolspelers Robert Redford en Meryl Streep, dat  zegt genoeg.

Ik had de film ooit in de bioscoop gezien en ik weet nog heel goed hoe ik genoot, vooral van de natuuropnames, prachtig op dat grote scherm. Zo jammer vond ik het dat de film afgelopen was, hij had voor mij nog uren mogen duren. 

Wij keken zondag en genoten!!!

Er werd daarna nog een film uitgezonden en dat was tot mijn verbazing The Bridges of Madison County. Nog zo'n schitterende film, wat een geluk. Die bewaarde we voor gisteravond. Wij kijken hier naar de Nederlandse televisie via Canaal Digitaal. Er staat een oude tv zonder internet maar met de laptop ertussen kunnen we terugkijken.

Dit las ik op internet, een berichtje van de NOS van maart 2017: 'In de Amerikaanse staat Texas is de schrijver Robert James Waller overleden. Hij werd wereldberoemd met de roman The Bridges of Madison County (1992). Hij schreef het boek, over een kortstondige romance tussen een fotograaf en een ongelukkig getrouwde vrouw op het Amerikaanse platteland in een recordtijd van elf dagen. Het werd een van de grootste bestsellers van de 20ste eeuw.

Drie jaar na het verschijnen van het boek werd het verfilmd met Meryl Streep en Clint Eastwood in de hoofdrol. Eastwood was ook de regisseur van de film, die wereldwijd 182 miljoen dollar opbracht. 

Ik kocht het boek al vrij snel en heb later ook de film gezien. Zo mooi!

Twee avonden achter hebben we zitten genieten van deze films, echte aanraders als je ze nog nooit gezien hebt of ze een tweede keer wil bekijken, waar ik dus totaal geen moeite mee had.


Reacties

Judy zei…
Prachtige films! Die ik allebei meerdere keren zag als ze ergens weer eens herhaald worden. Leuk is dat om 'oude bekenden' weer terug te zien. Ik keek zondag naar Forrest Gump. Ook zo mooi.
Bertiebo zei…
Out of Africa hoeft niet meer voor mij. Maar de Bridges, ja die wel. Ik heb hem opgenomen. Een prachtige film vond ik dat en het was de laatste film die ik samen met mijn moeder zag. Zij kocht toen ook het boek en dat staat nu hier in mijn favorietenkast.
miekequilt zei…
Van Out of Africa heb ik een stukje gezien. De andere film niet. Ik begrijp dat ik heel wat gemist heb. Jammer.
Sjoerd zei…
Stom eigenlijk, ik let er nooit op. We kijken niet zoveel TV.
Emie zei…
Heerlijk om mooie films te bekijken. Bij ons komt dat er niet van, we kijken alleen nog via de lapltop naar sport of zo. We hebben hier nog wel heel veel DVD' s. En in voor of najaar willen we daar nog wel eens naar kijken.
Janny zei…
Ooit zag ik de Bridges of Madison County, prachtige film met mooie hoofdrolspelers, ik was altijd fan van Clint Eastwood. De ander heb ik niet gezien.
Marthy zei…
Je kan meestal een week terugkijken, Mieke.
Ger zei…
Heb beide films meerdere keren gezien,in de bioscoop kwamen ze het beste tot hun recht want ik geniet niet alleen van het verhaal maar zeker ook van de muziek.
Jolande zei…
Out of Africa is mijn favoriete film. Die zag ik ooit in de bioscoop en vond ik zo mooi, dat ik de video heb gekocht en later de dvd.
Het boek heb ik ook.
Bridges over Madison County heb ik een keer gezien en vond ik wel mooi.
In de weer zei…
C. Had ook Out of Africa opgenomen en gisteren een stuk ervan gezien, zal eens vragen of hij die andere film ook heeft opgenomen.
Out of Africa vond hij mooi, dus misschien ga ik er vanavond wel bij zitten :-)