Doorgaan naar hoofdcontent

Jam en nog wat

Kilo's fruit liggen er ondertussen in de vriezer, hoog tijd dat ik er wat mee ging doen. Zoals gewoonlijk heel veel kruisbessen van de twee struiken die we hebben. Ook de rode- en zwarte bessenoogst was enorm en vanmorgen bracht Mart alweer een vergiet vol met frambozen binnen. De aardbeien blijven wat achter maar er zitten ondertussen al weer heel wat bloemen in dus er komt meer.

Dit is een mengsel van kruisbessen met aardbei, heel lekker. Ik giet het laatste restje jam wat nog in de pan zit altijd  in een schaaltje zodat we de volgende ochtend kunnen proeven.

Ik heb zo'n grote vrieskist in de bijkeuken staan en daar kan heel veel in, dus je gooit er makkelijk de een na de andere zak fruit in. Deksel dicht en je ziet er niets meer van. Maar voor het eind van het seizoen moet die vriezer echt leeg zijn want die gaat 's winters uit, je kan hier op het platteland niet vertrouwen op de electriciteitsaanvoer.

We hebben hier nog een bovengronds kabelnet van telefoon en elektra en omgevallen bomen, afgebroken takken en omgewaaide palen tijdens een flinke storm kunnen zorgen voor stroomonderbreking en dan is er in de winter niemand aanwezig  die even naar de stoppenkast loopt. Verleden jaar september waren we een week aan het fietsen in het zuiden en toen  was er niemand in huis na een stroomonderbreking.

Dus heb ik gistermorgen alweer een paar kilo fruit ingemaakt en dat ga ik vanaf nu regelmatig doen.

Reacties

Judy zei…
Het is even werk, maar dan heb je ook wat!
P.S. Je linkje doet het niet.
fotorantje zei…
dat wordt smullen na het harde werk
Bertiebo zei…
Wat fijn toch, zoveel fruit.
In de weer zei…
Zo gezellig al die potjes zelfgemaakte jam.
Bij mij doet de link het wel.
miekequilt zei…
Zelfgemaakte jam..... dat is zo lekker. Nemen jullie de jam mee naar huis of blijft het daar staan?
Marthy zei…
We nemen een deel mee naar Nederland, Mieke.
Janny zei…
Heerlijk al die lekkere jamsoorten, het is veel werk maar je hebt dan ook wat!
Anoniem zei…
O wat heerlijk. Je zou ervoor naar Frankrijk emigreren.
KnutzEls zei…
Dat zorgt voor heel wat lekkere ontbijtjes.
Ger zei…
Al dat lekker fruit achter glas daar kan niks meer mis gaan.
Altijd wat op voorraad om van te smullen.
Hier is dat voor jaren terug ook zo gegaan.
Het meeste plezier beleefde ik aan telkens weer nieuwe laag fruit in de rumtopf leggen om tegen Kerstmis uit oude glaasjes te lepelen.Ook de morellen(waar we speciaal voor naar Limburg reden)gingen in pot om dronken te worden in eau de vie die we kochten bij Winzer in de Eifel die vergunning had om te stoken.
Sjoerd zei…
Doe mij maar een heerlijke kroeàsele vlaai (kruisbessen).
Jolande zei…
Even dooreten dus :-)
Emie zei…
Oh, een bijkeuken hebben vind ik zo luxe. En een volle vriezer met fruit ook! Om maar niet te spreken over goed gevulde jampotten.
Lies zei…
'k Zit te watertanden..., zelfs zo laat op de avond...
Lie(f)s.
Elizabeth zei…
Wat hebben jullie veel fruit! Sinds ik weet hoe leuk het is om jam te maken, ben ik er gewoon jaloers op...:)
bemar zei…
Ik heb ook nog drie kilo aardbeien in de vriezer om jam te maken. Toch het allerlekkerste zelfgemaakte jam!