Doorgaan naar hoofdcontent

Varens en mossen

Muren van natuursteen, een paar honder jaar oud, daar willen mossen en varentjes zich wel op hechten. Nieuwere huizen hebben muren die te droog en te egaal zijn om er voor te zorgen dat zaden van planten een kans krijgen om zich te vestigen. Oudere muren zijn meestal niet meer zo egaal en zijn bovendien vaak opgetrokken uit materialen zoals natuursteen en oude mortel die makkelijker verweren dan hedendaagse bakstenen en cement.

Dit is een muurtje wat de cour in tweeën deelt. Het dient eigelijk nergens meer voor, staat 
gewoon mooi te zijn.


Een bakje met vetplantjes wat er al jaren staat, vergroeid met de muur.


Ook deze pot staat er al jaren, het mos groeit er tegenop.

Om dit in stand te houden hoef je niets te doen, met je handen eraf blijven en de 
natuur zijn gang laten gaan.

Reacties

Sjoerd zei…
Gewoon mooi om te zien, en te laten staan. Dat vindt je hier in de oude mergelgroeves.
Bertiebo zei…
De natuur zijn gang laten gaan... Dat is mooi, vooral omdat jij veel plekken hebt waar dat nou juist niet moet.
Judy zei…
Ja, prachtig! Vooral ook met die vetplantjes en die pot erbovenop.
miekequilt zei…
Wat een mooie muren. En zo fijn dat je niets hoeft te doen om ze zo mooi te houden.
In de weer zei…
Zó mooi, zulke plekjes !
Bij jullie binnen handbereik !
Emie zei…
Schitterend! En fijn dat er ook plekken zijn waar je niets aan hoeft te doen.
John zei…
Ik geef de voorkeur aan de oude muurtjes. Die komen het lokale ecosysteem ten goede.
Janny zei…
Mooi muurtje, vooral die vetplantjes en pot die er langzaamaan mee vergroeien.
Edward McDunn zei…
Prachtig hoor, varens en mossen worden weleens ondergewaardeerd,maar zijn heel fotogeniek.
willy zei…
de natuur zijn ding laten doen

heel knappe foto's Marthy

groeten
Jolande zei…
Prachtig zulke muurtjes.
Als je op Sâo Miguel muurtjes roept is het eiland kaal, zelfs bij nieuwe huizen worden de terreinen eerst afgebakend met muurtjes van lavastenen en daar groeit en bloeit in no time vanalles in.
Wij hadden vorig jaar ineens een plant met mini tomaatjes.
En ze zitten vol met Madeira hagedissen en dat vind ik toch leuke beestjes.
KnutzEls zei…
Dat is tuinieren naar mijn zin. Genieten van wat er groeit 😉😉🍀
Ger zei…
En dan te bedenken dat varens al vele miljoenen jaren bestaan en mossen nog langer,dat geeft wel aan hoe sterk ze zijn.
Prachtig om te zien hoe mooi ze staan op jullie oude muren.
Heb jaren geprobeerd met huislook op oude dakpannen maar in het voorjaar wanneer vogels gingen nestelen lieten ze niks over van de plantjes en gebruikte het voor nestmateriaal,wanneer ik het weer wat gefatsoeneerd had pikten ze niet al te netjes de insecten er tussenuit om hun jongen te voeren.
In ouderlijk huis hadden we schoorsteenmantel van lichte kleur natuursteen en wanneer je goed keek zag je fossielen van varens,ons vader werd boos wanneer we daar met onze vingers in peuterde,hij legde dan uit hoe oud het was,dat maakte ons nóg nieuwsgieriger.
Bij jou is ook veel moois te zien. Ik kom af en toe eens om de hoek kijken.
Da’s wat ik leuk vind: de natuur die z’n gangetje gaat
Lies zei…
Staat er zó mooi! Laat de natuur maar z'n gang gaan...!
Lie(f)s.
fotorantje zei…
heel mooi, gewoon laten doen
Prachtige eerste foto, zo gezellig en romantisch
Elizabeth zei…
Ja, ik houd hier ook van. Gewoon laten gebeuren en afblijven.
Maar ik ken ook mensen die er niet tegen kunnen en alles netjes willen hebben en vooral glad&blinkend schoon. Erg vind ik dat...
Els04 zei…
Super, super mooi!
Willy zei…
Dat ziet er ook prachtig uit!
bemar zei…
Ik heb er ook een paar foto's van gemaakt toen ik bij jullie was. heel mooi!