Doorgaan naar hoofdcontent

Typisch Frans

Toen wij afgelopen zondag in La Voulte waren gingen we na een uurtje op de markt te hebben gelopen even koffie drinken. Mart liep met onze gasten het terras op van het café waar we al jaren komen en ik liep naar de bakker en kocht er deze heerlijke koeken. Onze gasten waren stomverbaasd toen ik de zak op het tafeltje openscheurde en ze uitnodigde om toe te tasten. Wij hebben ze echt moeten overtuigen dat  je dit ter plekke kan opeten.

Mag dat echt? Ja, zegt de wet. Tenzij er bij het café buiten of op het terras een bordje hangt dat het snacken van meegebracht voedsel uitdrukkelijk verbiedt. En zo'n bordje hebben we nog nooit waar dan ook in Frankrijk gezien.

Ik weet nog goed dat wij dit voor het eerst deden, het is jaren geleden.. Nou, eigenlijk deed onze vriend Jan het. Hij zette ons neer op een terras en liep even weg. Kwam terug met een zak van de bakker met daarin wat lekkers. Ik weigerde het op te eten, geneerde me dood met die zak op tafel. Hij heeft moeten praten als brugman om ons te overtuigen dat dit heel normaal is in Frankrijk.  

Het heeft evengoed daarna nog lang geduurd voordat wij dat normaal vonden.

Reacties

fotorantje zei…
toch tof dat dit kan
Bij ons kan dat ook, bij een café waar enkel gedronken kan worden
Sjoerd zei…
Mooi dat het kan... Ik zou me in eerste instantie daar ook niet wel bij gevoeld hebben. Maar als iedereen dat daar doet, waarom niet.
Judy zei…
Het doet voor ons vreemd aan, maar waarom niet.
John zei…
Ik zou daar ook geen probleem mee hebben. Waarom zou ik?
miekequilt zei…
Ja, dat is toch zo leuk hè. Binnenkort zitten wij op ons favoriete terras aan de koffie met iets lekkers van de bakker naast het café. En dan genieten we hoor!
KnutzEls zei…
Prettig toch. Kun je naar eigen smaak en honger wat bij de koffie nemen. Lekkerder dan een ijskoude fabrieks aloeltaart,zoals hier zo vaak eserveerd wordt.
Edward McDunn zei…
Fijn dat het kan én mag, in Nederland meestal niet hoor.
Willy zei…
Mooie gewoonte. Dat hoef je hier niet te doen.
In de weer zei…
Wij kennen dat ook van Frankrijk, maar ook in België maakten wij het mee.
We gingen tijdens een fietstocht ergens koffie drinken en vroegen er wat lekkers bij.
De mevrouw verwees ons naar de overkant.
Het is natuurlijk wel zo dat men hier bijna overal wat lekkers bij de koffie kan kopen en dat is in Frankrijk toch weer anders.
Vind het wel leuk die verschillen, maar het is natuurlijk wel handig om het te weten.
Jolande zei…
Ik vind het ook een heel goed systeem en waarom niet, nu profiteren én het café en de bakkerij ervan.
Hier op het eiland ben ik alleen nog maar in cafées geweest waar je iets lekkers kunt kopen, maar anders zou ik het ook een heel goed idee vinden.
Emie zei…
Wat leuk om te weten. Ik zou het uit mezelf nooit doen, je moet het echt van een ingewijde horen.
Janny zei…
Leuke gewoonte, maar ik snap dat je daar eerst aan moest wennen.
Lies zei…
Voor mij leest dit ook niet als normaal, maar waarom niet eigenlijk?!
'Mooie' koekjes ook!
Lie(f)s.