Doorgaan naar hoofdcontent

Rondje vanuit Joyeuse

We hebben wat standvastiger weer de laatste weken, warm zelfs zo nu en dan, alhoewel... afgelopen zondag viel er weer veel regen. Goed voor de tuin zeggen we dan en berusten erin.  Dus in plaats van zondag gingen we dinsdag fietsen, een mens wil er toch even tussenuit af en toe. We fietsten vanaf Joyeuse nog zuidelijker en dat is aan de temperatuur daar te merken, die ligt zeker vijf graden hoger dan bij ons op de berg.

Dit is de brug van Chambonas die over de rivier de Chassezac gebouwd is met op de achtergrond het kasteel van Chambonas.

Hier is het kasteel nog wat beter te zien, het is nog steeds privé bezit. We bleven aan deze kant van de rivier maar ik ben even de brug opgelopen om het kasteel wat beter in beeld te krijgen.

Het viel me direct op toen we daar fietsten, er stonden veel wegkruizen langs de weg, een teken dat dit een katholieke streek is (geweest). In ons deel van de Ardèche zie je ze niet, hier leefden veel protestanten. Privas is de voormalige hoofdstad van de Hugenoten en hier vlakbij is zelfs een Hugenotenmuseum.

De kerk van het dorp Berrias stelde niet zo veel voor maar de toren vond ik erg mooi.

We fietsten langs veel kleine dorpen, deze streek is duidelijk meer bewoond dan de onze. Niet zo gek, hier in het zuiden floreert de wijnbouw terwijl de noordelijke Ardèche waar wij zitten van oudsher een arme streek is. Hier een zicht op het dorp Beaulieu met links voor de kerk het voormalige klooster.

Weer een kruis, dit keer een prachtig oud exemplaar maar ik kon geen datum ontdekken.

En aan dit hotelletje aan een van de uitvalswegen van Joyeuse heb ik bijzondere herinneringen. Hier logeerden vriendin Maria en ik lang geleden, misschien wel meer dan vijfentwintig jaar, toen we samen een paar dagen wandelden rond deze plaats.  Ik ben sindsdien heel vaak in Joyeuse geweest maar kon dat hotel nooit meer ontdekken, dacht dat het allang niet meer bestond. En toen opeens fietsten we er langs, ik herkende het meteen, zo leuk. Natuurlijk op de foto gezet als herinnering aan die fijne dagen.

Reacties

Judy zei…
Mooie foto's! Wat leuk dat je dat hotel weer terugvond!
Sjoerd zei…
Toch heb ik ook meer met de Ardeche, het is wat ruiger. Alleen kan het ook daar toch wel erg heet worden. We zijn er een keer gevlucht naar huis. Mijn vrouw kan daar echt niet tegen.
In de weer zei…
Mooie tocht en leuke ontdekking !
Emie zei…
Wist je dat Adrie's familie gevluchte hugenoten waren? Maar zij kwamen uit Lotharingen.
Wat leuk dat je het hotel terugvond!
Bertiebo zei…
Je zal maar wonen in een plaatsje met zo'n mooie naam: Joyeuse!
Ger zei…
Bijzonder dat je tijdens het fietsten toch weer het hotel tegen kwam in omgeving die jou niet vreemd is.
Die prachtig blauwe luchten heb ik hier al lang niet meer gezien,wel de typische Hollandse wolkenluchten die op vele beroemde schilderijen staan en in menig gedicht voorkomen.
Edward McDunn zei…
Een serie fraai foto's hoor.
Geweldig dat je het hotel terug zag, dat riep fijne herinneringen op.
Janny zei…
Wat leuk dat je het hotel weer zag, fijne herinneringen. De oude toren is prachtig.
willy zei…
De naam alleen al spreekt me aan Marthy

Knappe foto's van deze mooie uitstap

Prettige dag
Lies zei…
Mooie plekken, mooie herinneringen...
Lie(f)s.
miekequilt zei…
Wat fijn dat jullie nu zo vaak op pad kunnen. En wat geweldig dat je het restaurant na zo veel jaren terug vond.
Charlie zei…
Wat een mooie tocht! En dan ook nog een leuke vondst! Hele mooie kruizen!
Elizabeth zei…
Ik heb weer met je meegenoten... Wat een prachtige streek!
Je hebt de foto vast en zeker wel met Maria gedeeld toch!?