Doorgaan naar hoofdcontent

Zonnebloemgeel

De meesten velden met zonnebloemen in de Drôme moesten nog in bloei komen, vol met knoppen, dat wel maar nog geen geel te zien. Maar in één veld, we parkeerden de auto er toevallig vlakbij, waren alle bloemen al prachtig geel. 

Jammer dat ze met afgewend gezicht naar me toe stonden. Wel logisch natuurlijk want zonnebloemen wenden zich naar de zon en die zon stond pal voor me. De zonnebloem heet in het Frans “tournesol”, waarmee men bedoelt dat de bloem met de zon meedraait.

Toen ik een stukje langs het veld liep, ik had alle tijd want Mart was de fietsen aan het afladen, zag ik  toch nog een paar koppen die zo vriendelijk waren om mijn kant op te kijken.

En dit was het totaal plaatje, prachtig met die stijle kliffen op de achtergrond.

Reacties

Bertiebo zei…
Heel mooi. Alle drie je foto's!
Judy zei…
Prachtig, zo'n heel veld!
Sjoerd zei…
Geweldig mooi al die gele kopje dezelfde richting uit...
miekequilt zei…
Altijd mooi om langs die velden te rijden. Wij vertrekken binnenkort weer naar Frankrijk. Hopelijk komen we ze weer tegen.
Emie zei…
Ook in het Italiaanse 'Girasole' wordt verwezen naar het meedraaien met de zon. Wat een vrolijke bloemen zijn het toch!
Charlie zei…
Prachtige foto’s!
In de weer zei…
Dat vond altijd zó prachtig als we naar Frankrijk reden, het eerste veld met zonnebloemen waar we dan langs kwamen, schitterend !
Werd er blij van.
Manlief heeft er, net als jij, ook prachtige foto’s van genomen.
Op onze slaapkamer hangt een uitvergrote foto ervan, een prachtig glooiend veld vol van deze mooie bloemen.
Vier uitvergrotingen hangen er, van de vier jaargetijden en deze is, vanzelfsprekend, de zomer !
Edward McDunn zei…
De laatste foto is inderdaad een plaatje, mooi gedaan hoor!
Ger zei…
Mooi hoor zo’n vrolijk veld.
De wetenschappelijke naam van de zonnebloem is Helianthus. Deze naam komt van het Griekse ‘helios’ - wat zon🌞 betekent - en ‘anthus’ bloem🌻
Jolande zei…
Ik ben misschien wel de enige, maar ik vind zonnebloemen echt lelijk.
De buren aan beide kanten hebben ze momenteel in de tuin staan en ik kan niet wachten tot die dingen uitgebloeid zijn.
KnutzEls zei…
Die zonnebloemen maken me altijd vrolijk.
Elizabeth zei…
Prachtig en ik kan hier helemaal wegdromen...
Gelukkig gaan een paar van mijn zonnebloemen het òòk doen!
Helemaal happy!
Janny zei…
Die gele velden, daar kan je toch alleen maar vrolijk van worden.
Lies zei…
Die bloemen weten niet dat jij 'het zonnetje' in Blogland bent!
Lie(f)s.
Wat een prachtig gezicht!