Doorgaan naar hoofdcontent

Oogsten en inmaken

Dit is nog het enige wat in mijn pottenkastje staat, drie potjes jam en een pot passata. Daar doe ik niet lang meer mee dus het werd tijd om wat in te gaan maken. Ik zag één tomaat verkleuren dus het duurt nog wel even voor ik passata kan inmaken. De wilde pruimen die hier overal in en om het dorp staan en waarvan ik ieder jaar kon plukken dragen dit jaar geen vrucht, te nat geweest? En mirabellenjam zal ik dit jaar ook niet maken, de boom is op sterven na dood. 

Maar ondertussen zit er genoeg in mijn vriezer, waaronder veel rode bessen. Van een deel heb ik al grote potten met bessensaus gemaakt, de rest wil ik dit jaar jaar verwerken met vijgen.

We hadden heel wat frambozen en voorzichtig komt de aardbeienoogst op gang. Ik maakte een combinatie van kruisbessen met frambozen en wat aardbeien. Zuur en zoet, dat moet lekker zijn.

Ruim drie kilo vruchten in de pan wat twaalf potten jam opleverden. Het begin is er.

En eindelijk konden we eens eens een flinke bos rabarber trekken. Dat is de vriezer ingegaan want ik hoop dat de oogst van aardbeien zich doorzet zodat ik aardbeien-rabarberjam kan maken 

Reacties

Judy zei…
Dat is behoorlijk wat: 12 potten!
Yova zei…
Zo je hebt aardig potten gemaakt. Het ziet heel goed. Rabarber hebben wij nooit gegeten. Jammer dat in de dorp geen deze jaar geen vrucht zijn. Te veel regen gehad. Misschien volgende jaar beter.
Sjoerd zei…
Het ziet er in ieder geval al prima uit. Met een beetje geluk kom je straks de winter wel door.
Bertiebo zei…
Wat is die rabarber mooi!!! En ik hou er niet eens erg van.
Fijn dat je ondanks de matige oogst genoeg hebt om jam van te maken. Leuke etiketten heb je op de potten, maak je die zelf?
Emie zei…
Altijd fijn als er weer voorraden gemaakt kunnen worden. Best veel werk ook; etiketten printen, knippen, plakken. Vooraf potten steriliseren. Er komt best veel bij kijken.
Je hebt weer hard gewerkt Marthy! Onze buurmanvriend zou zeggen, als hij zo’n rij potten in de voorraadkast zou zien: “wat een rijkdom”. Dat zei hij trouwens ook als hij naar een goed gevuld houthok keek🙂
Charlie zei…
Wat een heerlijke oogst! En alles ziet er zo mooi verzorgd uit, tot de etiketten aan toe.
Erstaat je nog genoeg te doen, maar dan heb je ook eer van je werk. Helemaal hoe jij dat presenteert met die mooie etiquetten.
Altijd prettig hè om naar een rijtje potten homemade jam te kijken, is toch een heel ander gevoel dan dat je in de winkel een potje uit een rij pakt. Inderdaad heerlijk de combi aardbeien/rabarber, Heb je dat al eens geprobeerd in een chutney?
Anoniem zei…
Ik ben niet zo van de jams, maar ik kan mij herinneren van vroeger dat het heel wat werk is.
Iets anders waar jij over schreef heb ik laatste wel gekocht en met smaak opgegeten, de kaas uit Stolwijk.
Deze is inderdaad niet te versmaden.

Anneke
miekequilt zei…
Heerlijk lijkt me dat: het maken én het opeten!
Ger zei…
Wat je met liefde maakt is lekker!
En je voorraadkast met oogst achter glas begint al ergens op te lijken.
In de weer zei…
Mooie oogst en mooie voorraad al.
Mijn vader vond rabarber heerlijk, maar ivm zijn reuma was het beter dat hij het niet at.
Rabarber onttrekt kalk aan de botten.
Soms at hij het wel, maar dan voegde mijn moeder wel kalk toe aan de rabarbermoes.
willy zei…
toch geen slechte oogst..

ik ziet hier met bewondering naar die etiketten te kijken

fijne dag
Janny zei…
Wat zal dat allemaal lekker smaken, rabarber met aardbeien lijkt mij ook heerlijk.
Marthy zei…
Stolwijkse kaas, Anneke we nemen kilo's mee naar hier.
Ik vind het zó leuk om te doen, eigen jam maken, en dan met “jouw” etiketten erop :-) Helaas zo goed als geen rode bessen en te weinig kersen, zwarte bessen en kruisbessen dit jaar. Maar wel genoeg pruimen. Mijn voorraad jam is weer aangevuld
Elizabeth zei…
Wat een mooie etiketten heb je op de potten!
Tja, natuurlijk jeuken je handen weer om aan de slag te gaan...
Lies zei…
Het water loopt me in de mond... Écht waar!
Lie(f)s.
Jolande zei…
Dat ziet er zo gezellig uit, zo´n pruttelende pan.
Tijdens corona heb ik veel jam gemaakt, maar we eten het bijna niet, dus hier kopen we af en toe een potje ambachtelijke jam; Paul ananas en ik pompoen.