Doorgaan naar hoofdcontent

Vogels in mijn tuin

Mocht ik er over twijfelen, er zitten genoeg vogels in mijn tuin. Vriendin Maria (oud leert wat minder oud) liet mij kennismaken met een app die je helpt bij het identificeren van vogels die je hoort. De eerste keer dat ik het probeerde werden er binnen tien minuten twaalf vogels geidentificeerd. Ongelooflijk, nooit geweten dat er zoveel verschillende vogels om ons heen vliegen.

Ik noem ze even op want ik ben er best trots op: huismus, zwartkop, pimpelmees, zwarte roodstaart, groenling, gierzwaluw, kneu, koolmees, roodborst, boomkruiper, vink en merel.
De volgende ochtend had ik ongeveer dezelfde lijst.

Ik vond dat ik bij een blogpost over de Merlin Bird ID app  toch tenminste een eigen gemaakte foto van een vogel moest plaatsen en dat is mij met veel moeite gelukt. Het probleem is namelijk dat ik al die vogels wel hoor maar niet zie. Wij zitten midden tussen het groen en onder ons veel bomen en daar houden die vogels zich schuil tussen het blad. 

Dit pimpelmeesje zat niet ver van de ontbijttafel vandaan in de takken van de olijfboom en die kon ik pakken, niet scherp maar het is tenminste een vogel. Ik neem sindsdien iedere ochtend mijn camera mee naar beneden als we gaan ontbijten maar op de zwaluws na die voorbij schieten is er weinig of niets te zien.

Maar...ik blijf het proberen!

Reacties

Bertiebo zei…
Een nieuwe hobby. Nooit weg!
Judy zei…
Volgens mij is dit geen pimpelmeesje, want die hebben duidelijk blauw. Dit is een zwarte mees, zoals ik ze ook op mijn balkon heb. Ze zijn kleiner dan kool- en pimpelmezen en ze zijn wat vaal gekleurd.
Sjoerd zei…
Die vogels herkennen een camera...
Leuk Marthy. In het voorjaar is het makkelijker de vogels te zien!
Leuk Marthy al die vogels in je tuin. Succes met het fotograferen. Ik blijf dat ook altijd weer leuk vinden.
Emie zei…
Vogels leren herkennen aan hun geluid is iets dat ik graag doe maar het lukt me nog niet goed. Ook niet met die app. Maar bezig in de tuin ze een beetje zien scharrelen is al leuk genoeg voor mij. Het ontbreekt me denk ik aan geduld. Daarom vind ik het extra goed van jou dat je foto's hebt kunnen maken van een tuinvriendje.
Ernest is ook regelmatig met deze app in de weer. Echt leuk om de vogelgeluiden te leren herkennen zo!
KnutzEls zei…
En als bonus een vogelfluitkoor in de avond
Ook ik loop regelmatig door de tuin en ‘vang’ dan vogelgeluiden met die App. Is leuk en leerzaam.
Janny zei…
Heerlijk, al die vogelgeluiden en zeker als je ze kan herkennen!
Jolande zei…
Wat leuk zo´n app. Knap dat je toch een foto van een vogeltje hebt kunnen maken.
Hier zijn niet zoveel verschillende (land) vogels.
willy zei…
Van een kneu had ik nog nooit gehoord

En vogels fotograferen is niet aan mij besteed

Groeten
MarijkeO zei…
Je hebt echt wel een Pimpelmeesje gefotografeerd hoor, geen Zwarte Mees Judy.
Die app is fantastisch en maakt veel mensen blij omdat ze moedeloos worden. Geluiden herkennen van vogels is een belangrijke stap om ze ook in het zicht te krijgen en daarna ook op zicht te leren kennen. Ik herken in Europa bijna alle geluiden zelf (na 50 jaar actief vogels kijken/horen) en gebruik de Merlin app nu soms om te controleren of hij het goed doet☺.(Ik heb last van Determinatie-drang hahaha) En hij is echt heel goed. Ook gebruik ik hem voor bevestiging van een vermoeden terwijl ik de vogel niet in mijn kijker kan krijgen. Er gaat met zo'n app een wereld voor velen open en het is overal spannend om te kijken welke vogels zingen: thuis, in stad, in veld, in bergen, aan zee. Veel plezier ermee
Marthy zei…
Dank voor je reactie, Marijke. Leuk! Ik merk nu al dat ik meer geinteresseerd ben in vogels door het gebruik van de app.
Lies zei…
'k Hoef geen bewijzen, als je maar geniet!
Lie(f)s.
Jan uit Perth zei…
Ja Marthy, ook hier -langs de Swan River in Perth- is het, sinds ik van m'n gehoorapparaatjes mag genieten, 's avonds een wonderschoon vogelfluit-concert!