Doorgaan naar hoofdcontent

Vlinders in mijn tuin

Wat waren de vlinders laat dit jaar. Het koele weer heeft ze nog lang in winterslaap gehouden en de eerste vlinders zagen we hier pas in juli. De vijf vlinderstruiken die er verdeeld op ons grote terrein staan begonnen pas een week of twee geleden te bloeien en daar krioelt het beslist nog niet van de vlinders zoals een paar jaar geleden nog het geval was.

Vorig jaar waren er in Nederland al perioden dat er alarmerend weinig vlinders werden gezien. Nu de resultaten van het meetnet vlinders uit 2023 beschikbaar zijn, blijkt dat het inderdaad nog steeds slecht gaat. Er is sprake van meer dan een halvering van de aantallen dagvlinders sinds 1992 las ik op de site van de Nederlandse Vlinderstichting. Ik schrok hiervan en heb even gekeken hoe de situatie in Frankrijk is en die is helaas niet veel beter.

Ik heb mijn best gedaan om de vlinders in mijn tuin te fotograferen die er op dit moment voorkomen. De kleine parelmoervlinder hier boven liet zich graag op de foto zetten.

Klik op de foto voor een grotere foto, dubbelklik nog groter.

Grauw zandoogje maar het zou ook het bruine zandoogje kunnen zijn, ze lijken veel op elkaar.

De blauwe ijsvogelvlinder, in Nederland zeldzaam. Ik weet niet zeker of dit goed is, de vlinder is bruin en niet blauw.

Bosrandparelmoervlinder

De kleine ijsvogelvlinder, ik kan me niet herinneren deze vlinder ooit in mijn tuin te hebben gezien. Ook weer bij de Vlinderstichting las ik dat dit een kwetsbare vlinder is in Nederland.

Het dambordje liet zich alleen maar van voren fotograferen.

Maar het is toch mooi dat kopje goed in beeld te krijgen.

Vreemd is het wel dat ik de koningspage en de dagpauwoog nog niet heb gezien. Al die jaren waren ze aanwezig in mijn tuin, vooral op de vlinderstruiken. Misschien komen ze nog.

Reacties

Wat een mooie foto's maakte je van de vlinders. Er lijkt meer variatie in soorten bij jullie
Sjoerd zei…
Die koningspage heb ik ooit eens in de tuin gehad en mogen fotograferen, voor de rest was het armoe toe met de vlinders.
KnutzEls zei…
Ze zijn prachtig. Maar veel vlinders betekent eerst veel rupsen en die zijn niet zo geliefd.
Judy zei…
Wat een bijzondere vlinders! Heel erg dat het zo slecht gaat met vlinders en andere insecten.
Mevrouw W. zei…
Prachtige foto's!
Vorig jaar had ik een rups van de koningspage in mijn tuin en ik had gehoopt dat ik de vlinder ook eens zou zien, maar helaas...
Wij hebben nu veel atalanta's en dagpauwogen.
Emie zei…
Het valt ons ook op dat er veel minder vlinders zijn dan voorgaande jaren. Mij is het tot op heden niet gelukt foto 's van ze te maken. Jij hebt ze echt prachtig in beeld gebracht!
Wat een soorten in je tuin! prachtige foto's!!
In de weer zei…
Echt prachtig
En wat veel soorten. Onze vlinderstruik was dit jaar aan de late kant, maar nu zitten er veel bloemen in en komen de vlinders ook, maar met mondjesmaat.
Janny zei…
Prachtig, vooral die parelmoervlinder! Het is altijd zo lastig om vlinders goed op de foto te krijgen.
Bertiebo zei…
Hartstikke moeilijk fotograferen. Knap gedaan1
Ger zei…
Jij hebt ondanks dat er minder vlinders waargenomen worden toch enkele fraai kunnen fotograferen.
In de tijd dat ik 2 rupsen 🐛 van Koninginnepage in mijn tuintje gevonden heb op de lavasplant en in glazenpot heb laten verpoppen met goed resultaat veel gelezen over vlinders en het is me wel duidelijk dat het heel kieskeurige beestjes zijn wat soort waardplanten en nectar betreft.Zal het hele filmpje nog wel eens op mijn nieuwe blog zetten.
miekequilt zei…
Prachtige foto’s. Wat een grote achteruitgang in de hoeveelheid en soorten zeg.
Jolande zei…
Wat een schitterende foto]s heb je gemaakt.
Rondom ons huis zie ik wel veel vlinders rondfladderen.
Na het zien van al die verschillende vlinders in jouw tuin heb ik eens gekeken hoeveel vlindersoorten er hier zijn en dat zijn er 8 als ik goed geteld heb.
Ik heb er nog maar 3 van gezien, dus toch eens beter opletten.
Lies zei…
Toch geen tekort aan vlinders bij jou! Prachtige foto's!
Lie(f)s.