Doorgaan naar hoofdcontent

Geelbuikjes

Na het wandelen in Oudewater gaan we altijd gezellig nog even koffie drinken met een groepje vrouwen. We doen dat bij de bakker, een schoonzoon van een van mijn medeloopsters. Lekkere koffie met een heerlijk koekje, een geelbuikje. Nu wist ik wel dat de inwoners van Oudewater geelbuiken worden genoemd maar hoe dat zo gekomen is wist ik niet. Sinds vanmorgen dus wel want onderstaande werd me even fijntjes onder de neus geduwd toen ik er naar vroeg. Deze bakker is trouwens erg gul want bij het tweede kopje koffie ligt er weer zo'n geelbuikje op het schoteltje.


We kunnen vanaf de plek waar we koffie zitten te drinken zo de bakkerij inkijken en daar was men al druk met Sinterklaas bezig. Deze winkel bestaat al bijna honderd jaar, van vader op zoon. Ik heb voor thuis bij de koffie een pak geelbuikjes gekocht, ze zijn ook zo lekker.



Reacties

Leuk om het verhaal er achter ook te horen, en niet alleen te zien hoe lekker ze zijn.
Ageeth Mooij zei…
Wat leuk om een stukje geschiedenis voorgeschoteld te krijgen, daar hou ik van! Zit er geel glazuur op de koekjes?
In de weer zei…
Echt gezellig knabbelen op zo’n koekje mèt een verhaal ( hoe verschrikkelijk dan ook ). Maar de bakker heeft gelijk !!!
Marthy zei…
Geel glazuur met kokos, zo lekker.
Marthy zei…
Voor mij was het verhaal ook nieuw, Jeanette.
Leuk zo'n koekje met historie. Alleen al om
het verhaal smaakt het koekje lekkerder!
Pippa's Hus zei…
Ik heb er nog nooit van gehoord, ze lijken me inderdaad lekker. XX Esther
Sjoerd zei…
Een mooi verhaal, waar een kopje koffie drinken al toe kan leiden.
Bertiebo zei…
Leuk. Het klinkt ook zo gezellig... geelbuikje
Ineke zei…
Als echte Geelbuik loopt het water in mijn mond bij het zien van je foto's van vandaag.
Leuk, dat je Hester ook even in het zonnetje zet. Ik ga er komende donderdag weer van genieten - tijdens het lopen kan ik er al naar uitkijken: Cappucino met een Geelbuikje.....zooooo lekker!!
Marthy zei…
Ze blijven lekker, Ien.
Marthy zei…
Hoe verzinnen ze het, hè.
Marthy zei…
Ze smaken mij er niet minder om, Toos.
Mirjam zei…
Wat een leuk verhaal en wat een mooie geschiedenis is er dan toch vaak te horen of lezen. Ik hou daar wel van. Gelijk heb je dat je zo’n pak koekjes mee nam voor thuis. Ze lijken me heerlijk.
Fijne dag,
Liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Wat je door een koekje al niet kan leren.
Elizabeth zei…
Ik wist niet dat de inwoners van Oudewater zo werden genoemd, en ook het koekje niet. Weer wat geleerd!
Marthy zei…
Ik kom door dat lopen de laatste jaren natuurlijk veel in Oudewater, daarvoor wist ik ook niet van de naam geelbuiken. Maar nu ken ik ook de betekenis ervan, leuk.
miekequilt zei…
Heerlijk, dat kan ook mee naar het heerlijke Frankrijk. Ik weet niet wanneer jullie vertrekken, maar ik wens jullie een goede reis en veel plezier in La Douce.