Doorgaan naar hoofdcontent

Santa Maria Novella

In mijn reisgids las ik dat deze kerk die we in Florence bezochten een prachtig interieur zou hebben. Een hele grote ruimte in de vorm van een kruis, dus middenschip met twee zijbeuken en er staat bijna niets in. Geen banken en geen altaar. Wel een groot kruisbeeld dat aan het plafond hangt, waarschijnlijk gemaakt aan het begin van de veertiende eeuw. Heerlijk rustig binnen dus we konden alles op ons gemak bekijken.




 
De kerk is vooral beroemd om haar vele fresco's die ik echt prachtig vond.  Een van de beroemdste is de fresco van de heilige drievuldigheid, in 1428 gemaakt. Het wordt geroemd als een van de eerste voorbeelden van het correct gebruik van perspectief en anatomie uit de renaissance.  Heel kleurrijk, hoe bestaat het na zoveel eeuwen, zijn de fresco's achter het hoofdaltaar met scènes uit het leven van Maria en Johannes de Doper. Ik bleef er naar kijken want er is zoveel op te zien.


Niet voor niets is deze kerk erg beroemd. Het bevat veel belangrijke renaissancistische kunstwerken. Niet dat mij dat veel zegt want ik ben niet zo thuis in de kunstgeschiedenis maar ik weet wel wat ik mooi vind.




Reacties

Jeanne zei…
O, weer zo'n schoonheid van een kerk!
Sjoerd zei…
Schitterend al die fresco's. Vooral dat plafond vind ik mooi. Daar zijn we in Florence niet in geweest.
Pippa's Hus zei…
Wat indrukwekkend mooi! XX Esther
Wat prachtig daar hé, ik ben er ook eens geweesy, Ik ben weg van fresco vooral van die prachtige kleuren. Genieten! Groet El
Marthy zei…
Met recht een schoonheid!
Marthy zei…
Die fresco's waren ook de reden dat ik deze kerk graag van binnen wilde bekijken, Sjoerd.
Marthy zei…
Een plezier om daar rond te lopen, Esther.
Marthy zei…
Die kleuren waren zo bijzonder mooi. Ik verbaasde me erover dat alles nog in zo'n goede staat was.
Heel bijzonder dat dat allemaal zo goed bewaard is gebleven. Maar misschien restaureren ze wel om de zoveel jaar als er iets beschadigd is?
Marthy zei…
Ik kon niets over restaureren vinden op internet, maar waarschijnlijk is het wel, het zag er allemaal zo gaaf uit.
Emie zei…
Wat heerlijk dat je er zo van genoten hebt, Marthy. En dankzij je blog genieten we mee en heb je er zelf ook een mooie geheugensteun aan.
Marthy zei…
We hebben in twee weken genoten van Toscane, Emie en dit was een van de vele hoogtepunten.
Janet zei…
Wij hadden hier graag gekeken maar tot onze verbazing stonden we voor een dichte deur. Dankzij jouw blog toch nog een kijkje kunnen nemen. Bedankt!
Vlimbouter zei…
In die kerk zou ik ook wel een tijdje kunnen rond kuieren. Wat mooi!
Marthy zei…
Dat is echt jammer, Janet en ik ben blij dat je dan nog iets aan mijn foto's hebt.
Marthy zei…
Zo deden wij het ook, gewoon op je gemak rondkuieren en genieten van al het moois.
Adembenemend! Zowel het kerkje als je foto's.
Fijn als je op je gemak (lees: zonder hordes toeristen) iets moois kunt bekijken.
Lieve groet
Marthy zei…
Ja, dat was zo fijn daar. Een grote lege ruimte met heel weinig mensen. Totale rust om te genieten van wat je zag.