Doorgaan naar hoofdcontent

Workshop knutselen

Schoondochter Christianne stuurde me begin september een mailtje met een oproep van de school van Luuk en binnenkort ook van Saar dat ze op zoek waren naar ouders, opa's/oma's of andere mensen om workshops te verzorgen. Enthousiast mailde ik naar de school dat wij dat wel wilden doen. Mart wist het al direct, hij ging kinderen leren banden te plakken en kleine reparaties aan hun fiets te doen. En ik....wat ging ik doen? Eigenlijk wist ik het niet zo goed want ik ben niet zo creatief. Dus stuurde ik tenslotte een mailtje naar Toos met het verzoek om hulp want zij is zo ongeveer de meest creatieve mens die ik ken en altijd aan het knutselen met haar kleinkinderen. Toos mailde terug dat ik alvast maar op haar blog moest kijken onder het kopje knutselen en dan zou zij nog wel wat bij elkaar zoeken. Ik dacht dat ik dus nog een mailtje zou krijgen van Toos en wachtte geduldig af. Maar ondertussen borrelde er bij mij eindelijk ook iets, iets dat ik al jaren wilde doen. Stenen beschilderen, er liggen er hier genoeg en voorbeelden zijn er op internet wel te vinden. 

Goed, mijn workshop knutselen begint vorm te krijgen. Maar ik moet vier maal één uur vullen dus is een paar stenen beschilderen niet genoeg. Ik had dat nog niet bedacht of er lag gisteren een grote envelop in de bus van Toos.

Een envelop met daarin een prachtige kaart, gemaakt met blaadjes van de judaspenning. De steeltjes zijn heel gebleven, Toos. Verder drie uitgewerkte knutselideeën met daarbij een brief met verdere uitleg. De ring gaat het zeker worden, die is zo leuk. Gemaakt van reepjes fietsband en knopen. Ik heb veel knopen en dochter en schoondochter hebben mij ook al hun knopendoos toegezegd. Zij hebben wat meer gekleurde knopen. Ja, en fietsband heb ik zo ongeveer voor de deur liggen. Dus met die ringen gaat het ook goed komen. En verder ga ik nog even denken of ik er nog wat bij doe, die eikelmannetjes zijn ook zo aardig. Toos, reuze bedankt, je bent echt een lieverd om al die moeite te nemen mij dit toe te sturen. In de maand november ga ik verslag doen van de resultaten.



Reacties

Jeanne zei…
Leuke ideeën, maar als jij de oma bent, die een half jaar in Frankrijk woont, moet je echt gaan werken met die stenen. Hoe spreekt dat niet tot de verbeelding. Je kunt er met de platte kant van een spijker de pointillisme techniek op toepassen of gewoon helemaal vol laten beschilderen en daarna lakken. Ik krijg er zelf zin in merk ik, ha, ha.(niks moet natuurlijk, doe je voordeel met de tips)
Marthy zei…
Haha, hier spreekt de juf. Ik heb eerst maar eens opgezocht wat pointillisme is, werkelijk geen idee. Het is dus met verf een stipjeseffect geven, de naam zegt het eigenlijk al. Ik zie nog niet een echt goed voorbeeld op internet hoe dat op een steen er uit gaat zien. Ja, aflakken was ik wel van plan, dat geeft een mooi effect. Ik moet alleen nog even uit zien te vogelen welke lak, want sommige kunnen de verf oplossen. Bedankt alvast voor de tips.
Emie zei…
Je bent dus creatiever dan je denkt. En nog een mooie blogkop ook!
jeanne zei…
Ik zal eens zoeken naar voorbeelden.
Annelies zei…
Ik ben nu al benieuwd naar die knutselverhalen straks vanuit Nederland, Marthy.
Leuk om zo bezig te zijn op school: ze hebben een goede aan jullie!
Mooie kopfoto trouwens met die warme herfstkleuren!!
Marthy zei…
Nou, dat moet nog blijken Emie, maar ik ga mijn best doen. Gelukkig kan ik nog wel een aardig fotootje maken;-)
Marthy zei…
Ik vind het zo leuk om te helpen op school. Toen onze kinderen klein waren heb ik het veel gedaan, mooie herinneringen.
Jeanne zei…
Google op: stenen pointillisme en je komt om in de voorbeelden. Maar gewoon schilderen is ook leuk hoor.
Bertiebo zei…
Hartstikke leuk allemaal. Dat gaan de kinderen ook vinden!
KnutzEls zei…
Stipjes zetten met luciferhoutjes of cocktailprikkers. Wat leuk om te doen voor de kleuters.
Marthy zei…
Ik denk het ook wel, kinderen zijn altijd enthousiast over iets nieuws.
In de weer zei…
Ha, de post is aangekomen. Heel veel plezier met de kinderen op school. Jou idee van de stenen spreekt mij ook wel aan, ga het eens proberen. Zo zie je maar weer dat je elkaar kunt inspireren, dank, dank.
Elizabeth zei…
Oh, dit vind ik heel leuk! Eén van onze jongens beschilderde op school ook een keer een steen. Het was voor vaderdag en er zat een sticker op (voor een kei van een vader). Maar ook de andere ideeën zijn gaaf! Ik denk dat de kinderen het erg leuk vinden om een workshop te volgen die wordt gegeven door (groot) ouders. Heerlijk om zo betrokken te zijn!
Marthy zei…
Kijk, nog meer ideeën, daar hou ik van.
Marthy zei…
Leuk dat ik jou nog aan een idee kan helpen, graag gedaan. Ik ga zeker laten zien wat er straks allemaal geknutseld gaat worden. Het gaat zeker leuk worden.
Jij niet creatief? Ik werd bijna boos!
Ik heb zulke leuke en lieve post van je ontvangen. Je maakt de mooiste foto's. Maakt in huis gezellige hoekjes met "niets" en bent hartstikke handig.
Stoer dat jullie je hebben opgegeven. En wat geweldig dat Toos je uit de brand geholpen heeft. Die ring...ongelofelijk! Stenen schilderen zou ik zelf ook wel willen doen (-:
Lieve groet
Ageeth Mooij zei…
Heerlijk, knutselen! En wat lief van Toos.
Ik kan ook ideeën kwijt in mijn (gedeeltelijke) nieuwe baan in de bibliotheek, ook zo leuk!
Mooi allemaal. Die 4 keer een uur ga jij gemakkelijk vol krijgen :-)
https://toilylu.blogspot.fr/2015/12/wintermutsje-diy-bonnet.html
Misschien vind je deze ook leuk. De wintermutsjes maakte ik met dochter 2 jaar geleden.
XxX
Heerlijk zulke betrokken grootouders. Dat zijn de herinneringen die jullie kleinkinderen over 40 jaar nog weten. (spreekt ze uit ervaring)
Marthy zei…
Wij hebben al eens op de school van de andere kleinzonen geholpen en we merken inderdaad dat kinderen het heel leuk vinden als er een opa of oma is om te helpen.
Marthy zei…
Oh, bepaalde dingen kan ik wel leuk doen, Kakel maar ik bedoel eigenlijk meer dat handenarbeid zoals haken, breien, van die leuke dingetjes maken net zoals Toos. Maar gelukkig is Toos een schat en heeft me weer goede ideeën aangereikt. Die ring is echt heel leuk, benieuwd hoe de kinderen die gaan vinden.
Marthy zei…
Wat zullen ze blij zijn met jouw in de bibliotheek want jij bent ook al zo'n vat vol met creatieve ideeën.
Marthy zei…
Oh, wat leuk, die mutsjes. Weer een ideetje erbij. Ik heb een zus die veel breit en haakt, ze is op dit moment een plaid aan het haken voor mij en ik ga haar vragen om restjes wol. Heeft ze vast wel.
Marthy zei…
Wij doen ons best onze kleinkinderen veel liefde te geven en in dit soort dingen hebben we zelf ook veel plezier.
miekequilt zei…
Ik vind de stenen beschilderen enig. Misschien kun je er een gaatje in (laten)boren. Dan kunnen ze van katoenen draden een ketting vlechten ( is lastig hoor, vlechten). En van mooi papier een envelop of doosje maken. Mooie brief erbij. Of een lijstje maken waar hij in kan hangen.
En Mart is super met zijn banden plakken.
Sjoerd zei…
Dat lijkt me ook nog wel wat, eventjes meester spelen...
Marthy zei…
Ik zie jou over een paar jaar, Jes op school, jij met pensioen, ook wel gaan helpen op haar school. Jij kan met jouw kennis kinderen zoveel leren en ze zullen het geweldig vinden, een opa die zoveel weet over computers.
Marthy zei…
Jemig, Mieke wat doe jij me weer leuke ideeën aan de hand. Ik ga er mee aan de slag.
Makita zei…
Leuk artikeltje weer.