Doorgaan naar hoofdcontent

Dordrecht


We waren in Dordrecht gisteren en brachten een hap snap bezoekje aan het centrum. We kwamen voor totaal iets anders naar deze stad maar hadden nog wat tijd over. Het was er druk, zal wel door het naderende Sinterklaasfeest komen. 

Op dit punt, het Groothoofd, komen drie rivieren samen: de Beneden-Merwede, de Noord en de Oude Maas. Dit drierivierenpunt is het drukst bevaren waterknooppunt van Europa.

Dordrecht ligt op een eiland en overal in de stad zijn havens. Langs die havens staan veel zeventiende en achttiende eeuwse koopmanswoningen en pakhuizen.

Op de Visbrug deze steen die herinnert aan de vis die daar in vroegere tijden op de vismarkt verhandeld werd.

En ook op de visbrug het standbeeld van Johan en Cornelis de Witt.

Johan de Witt (Dordrecht, 24 september 1625 – Den Haag, 20 augustus 1672), was in de Gouden Eeuw tijdens het Eerste Stadhouderloze Tijdperk negentien jaar lang raadpensionaris van het gewest Holland en daarmee de belangrijkste politicus van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Johan werd met zijn broer Cornelis door orangisten vermoord en verminkt. De moord geldt als een van de meest gedenkwaardige en beschamende gebeurtenissen in de Nederlandse geschiedenis.

Er zijn prachtige oude panden te bewonderen in de stad.


Eigenlijk zou dit mooier zijn zonder al die boten maar die zorgen aan de andere kant wel voor inkomsten en levendigheid.

De drukke winkelstraten meden we een beetje voor zover dat ging en daardoor ontdekten we een straat die niet zo druk was en waar heel veel antiekwinkels maar nog meer tweedehands rommelwinkels zaten. Ik heb lekker lopen snuffelen maar had jammer genoeg niet zoveel tijd want om vijf uur moesten we op een plek aan de rand van de stad zijn.

Reacties

Edward McDunn zei…
Fraaie opnamen van het fotogenieke Dordrecht hoor.
Ik ben er eens geweest tijdens "Dordt in Stoom"
Emie zei…
Elke eerste zondag van de maand zijn alle kunstzaken, galeries etc. geopend. Zie ook kunstrondje Dordt. Fijne stad en wat heb je weer mooie foto's gemaakt!
Judy zei…
Mooie stad, Dordrecht, die ik vooral kan van een andere blogger. :)
Fraai verslag van een mooie historische stad.
Sjoerd zei…
Het lijkt mij een hele leuke stad, ik ben er volgens mij nog nooit geweest.
In de weer zei…
Wanneer je nog eens teruggaat, moet je beslist eens de mooie en heel aparte watertoren fotograferen.
Echt de moeite waard.
anja zei…
Haha, Dordt zonder boten. Het zou misschien mooiere foto's van de panden opleveren, maar het is echt ondenkbaar. Ik ben opgegroeid tussen Dordt en Rotterdam (hoe dichter bij Dordt, hoe Rotter het wordt...) en als kind hoopte ik altijd dat als we gingen winkelen, we naar Dordt zouden gaan. Niet voor de winkels, maar voor die prachtige panden. Tja, in mijn geboortestad Rotterdam staan er natuurlijk niet veel oude panden.
Ik kan iedereen die van oude panden houdt aanraden om eens naar Dordt te gaan, en Stoom in Dordt is zeker de moeite waard!
Elizabeth zei…
Dordrecht is prachtig! Het duurde bij mij een tijdje voordat ik dat door had.. ik ging alleen maar naar Dordt om te winkelen...
Ik vind Dordrecht een mooie, gezellige stad!