Doorgaan naar hoofdcontent

Wonen in de polder

Het fijne van wonen in een dorp in de polder is dat je altijd dicht bij de natuur bent. Wij kunnen aan vier kanten ons dorp uitlopen en staan dan meteen tussen de koeien, in dit geval schapen. Om deze foto te nemen hoefden we vanuit ons appartementengebouw alleen maar langs een paar straten met oudere nieuwbouw te lopen.

En wat ik zelf het allerfijnst vind, door deze oude polder loopt geen snelweg en geen spoorlijn. Diep in de polder hoor je alleen de vogels, de wind en het riet suizen. Voor mij geen podcasts, ik wil me niet afsluiten van de natuur.

Hier is een nieuwe boerderij gebouwd, mooi want er zijn veel oude elementen toegepast, zelfs een engelenraam in de voorgevel. Ik denk dat het pand alleen een woonfunctie krijgt maar dat is niet erg, het is toch een aanwinst voor de polder. De oude boerderij ervoor die ze nu aan het slopen zijn was heel erg verzakt, we hebben het gebouw altijd alleen maar schuin gekend.

De foto's zijn van dinsdag toen het nog heerlijk weer was. De dagen daarna hadden hier veel regen en vandaag is het echt stervenskoud. Dan verlang je weer naar zo'n dag.


De sloten en kanten zijn hier net schoongemaakt. De eigenaar van de grond langs de sloot is verantwoordelijk voor het onderhoud ervan. Hij moet ervoor zorgen dat het water voldoende diep blijft voor een goede doorstroming en gezond water. 

Vanaf half oktober controleren medewerkers van het Hoogheemraadschap de sloten op de begroeiing, dit heet schouwen. Een mooi, ietwat ouderwets woord wat in dit geval nog steeds gebruikt wordt. Het wordt ook als zelfstandig naamwoord gebruikt: 'De schouw komt eraan'.

Reacties

Bertiebo zei…
Ik vind een podcast of een luisterboek juist een uitkomst.Zonder zou ik veel minder wandelen, dat is zeker. Ik denk niet dat ik me met een koptelefoon op afsluit van de natuur.
Emie zei…
De stilte en rust die jij beschrijft, die mis ik wel eens in Delft. Toch zal ik ook hier niet al wandelend naar een podcast luisteren, de natuurgeluiden (met op de achtergrond een zacht verkeersgeruis) zijn me toch te lief.
Mevrouw W. zei…
De sloot langs ons huis is afgelopen week weer gebaggerd. De waterhoentjes uit de sloot komen ook in onze tuin op zoek naar voedsel. Leuke vogeltjes zijn dat.
Ik luister wel vaak naar een luisterboek of muziek als ik alleen wandel. Maar het volume staat zo laag dat ik geluiden van buitenaf nog goed kan horen.
Judy zei…
Nee, voor mij ook geen podcast, ik vind het juist zo heerlijk om de wind door mijn gedachten te laten waaien. Heerlijk om zoveel natuur om je heen te hebben, maar ik zou het ov en de stadse gemakken missen.
Duidelijk verhaal over de polder. Ik wil als ik wandel alles van de natuur ervaren, elk geluid, licht, wind. Ik zou mijn aandacht niet bij een podcast kunnen houden.
KnutzEls zei…
Wij hebben de polder en de natuur ook binnen handbereik. Het is elke keer weer een genot te wandelen. Maar we zijn ook bij met het OV op loop afstand. Voor mij geen podcast bij het wandelen, die luister ik in bed.
Elizabeth zei…
Het oogt allemaal nog zo puur, ik houd daar van...
Vroeger was de provinciale weg een spoorweg en ging er een trein.
Met dat sloten en de schouw hebben we hier ook te maken.
Lies zei…
Koesteren...!
Lie(f)s.
Hier kunnen we ook alle kanten op: overal weggetjes tussen velden
miekequilt zei…
Het sloten schouwen is hier ook volop aan de gang. Ik vond het mooi als de slootkant weer schoongemaakt is. Jullie wonen echt mooi daar.
In de weer zei…
Heerlijk om in de natuur te wandelen of te fietsen en ik heb dan beslist geen muziek of geklets nodig aan mijn oren.
Er is toch al een overdaad aan geluid overal om je heen.
Wij fietsten vandaag een niet zo’n lange tocht, want het was kouder dan we hadden gedacht.
Voor de eerste keer dit seizoen maar weer de overschoenen aangedaan, werkt prima tegen de kou.
Sjoerd zei…
Mooi uitgevoerde nieuwbouw is helemaal niets mis me. Maar het moet vooral passen in de omgeving.
bemar zei…
Wij hebben ook nog polders om ons dorp, maar er wordt steeds weer een stuk ingeleverd tbv woningbouw. Hier is het nooit echt stil, er zijn altijd wel geluiden van verkeer van de snelwegen die hier langs gaan, van de bedrijventerreinen, vliegverkeer wat over ons heen naar Zestienhoven gaat en de schepen op de rivier zijn ook niet geruisloos...Maar toch kan ik enorm genieten van de kleine stukjes ongerept groen die er nog zijn
Jolande zei…
Fijn he om in zo'n mooie omgeving te kunnen wonen.
Jij bent net als ik een dubbele boffert, twee keer een schitterende omgeving.
Podcasten luister ik nooit, maar als ik ze zou luisteren zou ik dat ook zeker niet tijdens een wandeling doen.