Doorgaan naar hoofdcontent

Tussen twee werelden

Leo is journalist en weduwnaar en heeft een dochter Nina. Na de dood van zijn vrouw heeft hij moeite met het leven en trekt zich steeds meer terug. Op een dag komt Nina thuis met een jongen uit een tehuis waar zij stage loopt en overtuigd haar vader om Martino tijdelijk op te vangen. Hij is wees, erg terughoudend en Leo en Nina kunnen moeilijk contact met hem krijgen

Martino blijkt het syndroom van Asperger te hebben, zijn interesses zijn beperkt en zijn sociale vaardigheden zijn onderontwikkeld. Leo en Martino zijn steeds meer op elkaar aangewezen omdat Nina naar Boston vertrekt voor studie en stage. Hun band wordt steeds sterker en ze vertrekken uit het drukke Milaan om een huisje in de stille bergen van de Piëmont te betrekken waar ze langzaam kennis maken met de bewoners van het dorpje en ze sluiten vriendschappen. Het eenvoudige bestaan doet ze alletwee goed.

Dit is een boek zonder actie en avontuur, dan moet je iets anders lezen. De personages ontwikkelen zich langzaam maar op een mooie manier en de beschrijvingen van de natuur en de bergwandelingen zijn erg mooi.

Ik vond het een fijn boek en toen ik het uit had en wat over de schrijver opzocht merkte ik dat ik al eerder een boek van hem had gelezen; 'Soms zou ik de wind willen zijn'. Dat speelt zich ook af in de bergen en gaat over een jonge brandweervrouw die een ramp meemaakt. Heel goed.

Reacties

Klinkt goed. Ik ga het reserveren bij de bibliotheek. Dank voor de tip.
Vera zei…
Ik ben benieuwd, in ieder geval ga ik het lezen
Mijn zoon, nu 35, heeft Asperger en Gilles de la Tourette.
Vaak zijn het dubbele enof meerdere aandoeningen tegelijk.
Ik schrijf bewust aandoeningen, omdat wij het géén stoornis vinden.
Het is een fantastisch, eerlijk en een zeer bijzondere mens!
Die te vaak en te lang is gepest, genegeerd en gemeden is, een mens met een briljant verstand.
Zelfs bloedeigen familie, maar zo steekt de mensheid in elkaar, helaas.
Groet vera
Edward McDunn zei…
Het lijkt mij een mooi en aangrijpend verhaal hoor.
Marthy zei…
Dan zal je veel herkennen in dit boek, Vera.
Sjoerd zei…
Het klinkt niet als een boek wat je even tussendoor leest.
Ook deze tip noteer ik weer. Heb nog genoeg te lezen liggen, dus die is voor wat later. Ik heb net Roy Jacobsen De Onzichtbaren uit. Was toch ook een tip van jou? Had het snel binnen via de bieb. Prachtig. Ik heb meteen deel 2 en 3 van deze trilogie gereserveerd.
Marthy zei…
Ja, die tip was ook van mij. Deel 3 moet ik nog lezen.
miekequilt zei…
Ik val meteen op de kaft. En zo te zien is het verhaal ook de moeite waard. Bedankt voor de tip.
Bertiebo zei…
Ik noteer. Als het net zo mooi is als de Jacobsens (Ik heb bijna dl 2 uit) zit het wel goed.
Marthy zei…
Iets minder Bettie maar zeker waard om te lezen.
Marie-Jo zei…
Ik heb alle 3 boeken van Roy Jacobsen uit. Prachtig! Bedankt voor de tip. Wat mij betreft mag jij alle boeken die je leest hier recenseren😉