Doorgaan naar hoofdcontent

Wat zie ik?

Het Stinkend nieskruid, de latijnse naam is Heleborus foetidus, je komt het hier op de hellingen van de noordelijk Ardèche veelvuldig tegen. De bloemen schijnen niet echt lekker te ruiken en die geur schijnt nog sterker te zijn als je de bladeren fijn wrijft. Ik heb het nooit uitgeprobeerd want de planten zijn licht giftig en kunnen huidirritatie veroorzaken. Dus ik kijk en bewonder maar laat ze staan.

Hazelaars zie je ook veel. Het is een struikboom maar hier meer boom dan struik. De geelgroene katjes zorgen voor wat kleur langs het pad want verder is hier nog niet veel kleurigs te zien in de natuur.

Er groeien hier ontzettend veel verschillende soorten mos. Ik las op internet dat er alleen in Nederland al 600 soorten voorkomen. Prachtig, al die verschillende tinten groen.

Hier een goed voorbeeld van een oude muur bedekt met mos. Deze foto is genomen vanaf het weggetje wat langs de bovenste huizen van ons dorp loopt. De weg loopt nog een paar honder meter door naar het gehucht Seignebelle en daar houdt hij op bij twee huizen waarvan nog eentje permanent bewoond wordt. Ja, druk is het niet. Je hoort de stilte als je hier loopt. Ik schrok van een vogel die opvloog vanuit ritselende bladeren.

Reacties

Bertiebo zei…
Seignebelle... wat mooi klinkt dat.
Elizabeth zei…
Wij hadden ook stinkend nieskruid in de voortuin, maar ik had schijnbaar op tijd moeten snoeien want een jaar later stond het vol... En nog steeds vind ik kleine opkomertjes.
Judy zei…
Wat een prachtige foto van de katjes! En al dat mos op die muur, ook zo mooi!
John zei…
Waar ik woon is het over het algemeen ook heel erg rustig. Heerlijk is dat.
Winters-schoon. Ik zie de stilte!
Edward McDunn zei…
Van Het Stinkend nieskruid, kan je dus maar beter afblijven.
Mooi dat mos hoor, ik wist niet dat er zoveel soorten zijn.
Emie zei…
Prachtige mossen en ik zie de stilte!
In de weer zei…
Stinkend nieskruid zagen we niet, wel de Hazelaar die staan er hier ook best veel en mos natuurlijk.
Niet op muurtjes, maar wel in het bos, waar we een stukje doorheen fietsten.
Fijn weekend Marthy en geniet van al het moois in jullie prachtige omgeving.
Charlie zei…
Al je foto’s vind ik altijd mooi, maar de laatste van Seignelle waar het zo stil is, dat is echt genieten! Die herfstige bladeren met het mooie mos op stenen muurtje! Ik zou hem in lijsten!
Mevrouw W. zei…
Die laatste foto... prachtig!
Jolande zei…
Mooie foto's.
Ik hou van met mos begroeide dingen.
Op die onderste foto lijkt het echt herfst.
Ger zei…
Nou al zo aantrekkelijk mooi in de natuur en dan te bedenken hoe het er daar over paar maandjes uitziet en ruikt wanneer de brem in bloei staat.
willy zei…
de katjes, de mossen

maar men voorkeur gaat wel naar de laatste foto Marthy

prettig weekend
miekequilt zei…
Wat een rust en stilte op je foto’s. Echt heel sfeervol. Vergroot je er wel eens een om op te hangen?
Wat een gouden plekje!! Heerlijk om via jouw foto's en verhalen mee te kunnen genieten.
Lies zei…
Super om daar te zijn!
Lie(f)s.
Margriet zei…
Mooi die stenen met die mossen. Toevallig zag ik in een uitzending van Binnenstebuiten een item over mossen op hunebedden, sommige soorten groeien maar een paar mm per jaar, als er dan een flinke bos korstmossen groeit zijn die misschien wel tientallen jaren oud.Bijzonder dat er ook zoveel soorten zijn
Vera zei…
Seignebelle, naar dat mooie bruggetje en het heerlijke beekje met de mooie juffers 🦋 Ik denk er nog vaak aan.
Wij nu in Spanje en bijna in Portugal
Groet Vera