Doorgaan naar hoofdcontent

De stratenmaker van het dorp


 Ik heb een schat aan oude foto's, de meesten komen bij een neef van mij vandaan maar ik heb er zelf ook veel ingescand. Daar moet ik maar eens wat mee gaan doen vind ik. De foto's zijn allemaal in Noordwijk gemaakt waar de families van mijn beide ouders vandaan komen.

Ik zal nog even wat uitleg geven bij deze foto. Burgemeester Pické (1866 tot 1885) is de stichter van de badplaats Noordwijk. Hij vond dat het dorp meer te bieden had dan alleen maar vis.

Leen Steenvoorden, ook wel de Grote of IJzeren Turk genoemd was mijn overgrootvader van moeders kant en hij had een stratenmakersbedrijf. Hij komt in veel verhalen over Noordwijk voor.
Ik vind dit een prachtig verhaal. Het ontstaan van Noordwijk als badplaats als het ware.

Zowel over de IJzeren Turk als mijn opoe, zijn dochter heb ik als eens eerder geblogd. Kijk hier en hier maar even.

Reacties

Emie zei…
Wat leuk om je familie geschiedenis zo zichtbaar te maken!
Bertiebo zei…
Wat bijzonder toch als je zoveel over je voorouders weet en kunt zien
Judy zei…
Wat leuk, dat je zo veel over je voorouders weet. Met zulke geweldige foto's! Ik heb ook even teruggelezen over je 'opoe'.
John zei…
Voor ik in de procesindustrie ging werken na een behoorlijk omscholing heb ik jaren als straatmaker/meewerkend voorman gewerkt. Mooi, maar zwaar beroep. Geweldige foto.
Jolande zei…
Net als de reacties hierboven vind ik het ook heel bijzonder dat je zoveel over je voorouders weet en dat je er zoveel foto's van hebt.
Goh, wat prachtig, dat je die foto's hebt!
Lies zei…
(Nog steeds) een zwaar beroep.
Lie(f)s.
Sjoerd zei…
Ik zou willen dat ik nog foto's had van mijn opa's en oma's of zelfs daarvoor. Maar helaas.
In de weer zei…
Ik kijk ook graag naar onze oude familie foto’s, maar heb er niet zo’n mooie verhalen bij.
Lida zei…
Wat leuk is dat toch om je familiegeschiedenis uit te pluizen en zo achter allerlei verhalen te komen waar je anders geen weet van hebt.
Die IJzeren Turk, hij was een neef in de 5de generatie van mijn opa.
Hele verre familie dus.
Marthy zei…
Leuk om te weten,Lida.
Janny zei…
Wat leuk om te weten wie er op de foto's staan en wat ze deden.
bemar zei…
Leuk die familie geschiedenis!