Doorgaan naar hoofdcontent

Kleur, maar te vroeg

Toen we zaterdagmiddag terug kwamen rijden door de bergen van de Ardèche zagen we pas goed wat de laatste twee hele warme weken hadden gedaan met de natuur. 

Het is natuurlijk een prachtig gezicht, die roodbruine hellingen maar het is veel te vroeg. Het zijn de varens die hier altijd als eerste verkleuren en die een teken zijn dat het eind van de zomer aanbreekt.

De laatste vijf, zes weken is er geen druppel water gevallen en de verzengende zon van zeker de laatste week heeft het land nog meer uitgedroogd.

Waar geen varens staan is alles geel, het meeste groen wat er nog staat tegen de hellingen is van de brem, dat verkleurt niet en kan goed tegen droogte. Inmiddels heeft het de laatste dagen aardig wat geregend hier maar het is bij lange na niet voldoende om de droogte op te heffen. Niet voor niets krijgen we doorlopend waarschuwingen van de de watermaatschappij om uiterst zuinig om te gaan met het drinkwater.

Reacties

Judy zei…
Het ziet er heel herfstig uit.
Maar het is wel een mooi gezicht.
Elizabeth zei…
Jullie kunnen vergelijken met voorgaande jaren...
Wat een veranderingen overal door weer&klimaat!
KnutzEls zei…
Is het altijd zo oranje. Ik vind het een vreemd kleurtje.
Bertiebo zei…
Het is best ernstig, het zoveelste teken aan de wand
Edward McDunn zei…
Goed is het niet, maar wél een mooi gezicht hoor.
Sjoerd zei…
Europa is een land vol uitersten geworden, en dan nog heb je mensen die dat normaal vinden.
pieke zei…
De tekenen zijn overal zo duidelijk, ik snap echt niet dat er nog relatief weinig klimaatactivisten zijn. Natuurlijk zullen klimaatmaatregelen mensen beperken in hun huidige levensstijl, maar dat is nog niets vergeleken bij de beperkingen die de klimaatextremen zullen veroorzaken. Lieve mensen, kom in actie!
Emie zei…
Enorm confronterend,
miekequilt zei…
Een vroege herfst bij jullie. Het is ook zo droog en warm daar, ik hoop dat er nog wat regen komt.
Janny zei…
Jammer dat het zo droog en warm was, hopelijk komt er nog meer regen.
In de weer zei…

Triest, en het is niet iets van vandaag of gisteren, hou mijn hart vast om wat er nog gaat komen.
Denk dan vooral ook aan de kleinkinderen.
Jolande zei…
Het lijkt erop dat het overal steeds extremer wordt.
Ik denk dat het onze tijd nog wel zal duren, maar onze kinderen en hun kinderen...ik zie het somber in.
willy zei…
planten gaan bij watertekort en hitte in overlevingsmodus

ze verkleuren dus Marthy

te vroeg , maar de natuur gaat zijn gangetje

prettige dag

Lies zei…
De natuur weet het ook niet meer...
Lie(f)s.
Alsof de herfst al is begonnen...Ik las dat er in Oostenrijk te weinig sneeuw ligt voor de wintersport. Niet dat ik dat ooit heb gedaan, maar heel de Aarde is van de leg. Zo zonde.
Willy zei…
Alles lijkt wel in de war.
bemar zei…
Dit is wel het jaar van extremen, overal zijn natuurrampen. Ik maak mij wel zorgen