Doorgaan naar hoofdcontent

Straatkunstfestival

Vriendin Annelies stuurde met het volgende berichtje wat zij las in een plaatselijke krant: De vereniging Murs de Couleurs organiseert een straatkunstfestival in Mariac, Le Pont de Fromentières op het fabrieksterrein van Chomarat. Dit project, opgezet op initiatief van graffitikunstenaar Mite (@mite_art) en Gérard Brun, biedt je gedurende 3 dagen (25-26-27 aug.) live schilderkunst aan. Er zullen gigantische fresco's van 1000 m2 worden geschilderd, geproduceerd door meer dan 20 graffitikunstenaars, met een gemeenschappelijk thema "Duurzame ontwikkeling" in een positief daglicht. Dit alles wordt overdag begeleidt door DJ's en 's avonds door concerten. 

'Misschien wat voor jou als mural liefhebber?' schreef ze er nog bij. Dat was zeker wat voor mij. Hier op het platteland van de noordelijke Ardèche wordt je niet echt verwend met mooie straatkunst.  Dus genoteerd in de agenda en gisteren zijn we naar het kleine plaatsje gereden. We hadden sinds de avond daarvoor eindelijke lagere temperaturen en wat regen maar vlak voor dat we in Mariac aankwamen stopte het met regenen en kwam zelfs de zon door.

Van te voren wisten we niet wat we moesten verwachten maar we werden niet teleurgesteld. Zo'n twintig mensen werkten op een blinde muur van een vrij nieuw fabrieksgebouw aan verschillende werken en die waren stuk voor stuk prachtig.

Dit waren echte kunstenaars, alleen al die ogen in dit gezicht, zo mooi.

De wegen naar het fabrieksterrein waren afgesloten zodat je overal langs kon lopen en op je gemak kon kijken wat er gedaan werd. 

Het is natuurlijk heel leuk om te zien hoe zo'n muurschildering tot stand komt.

Het viel me op hoe geconcentreerd de mannen werkten. Heel vaak zag ik ze een paar stappen terug doen om het werk van een afstand te bekijken.


Ik had nog nog nooit een straatkunstenaar aan het werk gezien en nu een stuk of twintig tegelijk. Ontzettend leuk.

Er volgt nog meer over dit onderwerp.

Reacties

Bertiebo zei…
Fantastisch om de kunstenaars in actie te zien.
Mevrouw W. zei…
Dat lijkt me ook mooi om te zien: zowel de kunstenaars als de murals.
Sjoerd zei…
Hele mooie werken, ik heb al vaker deze mensen in actie gezien maar vraag me nog steeds af hoe ze het overzicht houden.
miekequilt zei…
Leuke dat je die tip kreeg. Het was zeker de moeite waard. Wat een werk zeg, maar het is erg mooi geworden.
Het was een goede tip. Het is een kunst om alles in de goede verhouding op zo'n groot vlak te krijgen.
Judy zei…
Mooi om de kunstenaars bezig te zien!
In de weer zei…
Wat leuk dat je op je gemak daar kon zien hoe zo’n muurschildering ontstaat. Geweldig mooi, ze kunnen echt wel wat !
Emie zei…
Zo'n tip kun je natuurlijk niet naast je neerleggen. Heel boeiend om te zien hoe er gewerkt wordt en met prachtig resultaat. Kom maar door met de rest.
Wat fijn dat ik je die tip heb kunnen geven en nòg belangrijker, dat het gelukkig ook de moeite waard was!
willy zei…
mooie werken zijn dit Marthy

daar moet men talent voor hebben

prettige dag
Janny zei…
Wat lijkt me dat leuk om te zien hoe één en ander in zijn werk gaat, echt iets voor jou!
Lies zei…
En live! Wahw!
Lie(f)s.
Elizabeth zei…
Ja, dat is gaaf om ze aan het werk te zien! Dat heb ik nog nooit gezien en ik heb me altijd afgevraagd hoe ze toch de verhoudingen in het oog konden houden als je zo groot schildert/spuit en er tegelijkertijd zo dicht op staat...
Ik blijf het geweldig knap vinden!
Willy zei…
Mooi om ze bezig te zien. Knap werk ook.