Doorgaan naar hoofdcontent

Quatre épices

Toen wij in dat leuke appartementje in het mooie Aurel in de Drôme aankwamen wees de verhuurster me op een potje jam in de koelkast. 'Lekker opeten en anders meenemen hoor' en ik nam het mee. Potjandosie, wat was die jam lekker en dat kwam door die kruiden die er in zaten. Ik heb al veel vaker abrikozenjam gemaakt maar dit kruidenmengsel gaf de jam iets extra's. Quatre épices, een mengsel van nootmuskaat, kruidnagelpoeder, kaneel en fijngemalen piment. Maar er zijn ook mengsels met gember of peper. In de supermarkt was het makkelijk te vinden bij de kruiden van het bekende merk Ducros.

Nu nog op jacht naar abrikozen en dat moest snel want hier in de streek is het na half augustus wel gedaan met de abrikozen. We wisten twee adresjes van kwekers richting Aubenas en we hadden geluk, al bij de eerste kweker vonden we ze nog. Vijf kilo voor een heel aangenaam prijsje. Inmiddels staan er zestien potten heerlijk abrikozenjam in mijn pottenkastje. Missie geslaagd!

Reacties

Judy zei…
Interessant, dat kruidenmengsel erbij! Ik deed vroeger piment bij de appeltaart, in plaats van kaneel.
Bertiebo zei…
Wat een rijkdom!
Sjoerd zei…
Heerlijk, maar helaas niets voor ons. Voor mijn vrouw eten we voornamelijk suikerarm, en wat je niet in huis hebt kun je ook niet eten.
Emie zei…
Wat een goed idee, die kruiden erin. Lijkt me heerlijk.
Elizabeth zei…
Ha, natuurlijk moest je dat kruidenmengsel in de jam ook uitproberen...
Leuk dat de vrouw vertelde hoe ze de jam had gemaakt!
Zo leuk om met kruiden wat te experimenteren! Wat dacht je van bijv. rozemarijn in de pruimenjam!
Marietje zei…
Dat is ook een lekkere combinatie, zeker voor winter jam. Voor de zomer vind ik lavendel in de abrikozen jam erg lekker.
Ger zei…
Het belangrijkste in deze is een adresje te vinden waar ze abrikozen verkopen die echt gerijpt zijn door de zon.
Bij jullie smaakt dat spul zoals abrikozen,perzik,meloen etc.veel beter.
Ik zou hier zo snel niet weten waar,die in de supermarkt liggen zien er mooi uit maar niks is wat het lijkt,onrijp en zonder smaak.
Het Franse 4 kruidenmengsel in de jam lijkt me wel lekker,ik gebruikte het al in bananenbrood,wortelcake en de stoofpeertjes worden er ook lekker van.Strooi ook wel eens 2 kl. door het gehakt met flinke hand krenten wanneer ik bladerdeeg hapjes bak.
Jou winter voorraad begint al serieuze vormen aan te nemen😋
Wat leuk dat je nu zelf dit recept kon maken. Dat wordt nog lang genieten van deze abrikozenjam
Janny zei…
Dat lijkt me inderdaad een heerlijke jam, de kruiden geven het echt iets extra's.
Jolande zei…
Wat leuk dat je een potje jam kreeg en zodoende je eigen abrikozenjam ging maken.
Ik vind zelfgemaakte jam ook heel lekker, maar al die suiker erin is de reden dat ik het nooit maak/eet.
miekequilt zei…
Mmmm, lekker, die eigengemaakte jam. En deze is vast ook weer heerlijk met die speciale kruiden.
willy zei…
hier kan je nog van nagenieten Marthy

groeten
Lies zei…
Wahw...! Het water loopt me in de mond...
Lie(f)s.
Yova zei…
Het ziet heel goed uit. Verlopig heb je vooruit. Het is ook lekker. Jam is oook lekker. Hele kist vol ervan. Leuk dat je dit gemaakt heeft. Fijne dag.
Dat klinkt super lekker!
In de weer zei…
Fijn wanneer je zoiets ontdekt !
Willy zei…
Dat lijkt mij ook heerlijk met al die verschillende specerijen. Mooie voorraad heb je nu.