Doorgaan naar hoofdcontent

Workshop pottenbakken

Ik was de afgelopen weken al een paar keer bij Monique geweest, de pottenbakster in Gua om het cadeau voor Florence en Jean-Pierre te regelen en het leek me wel leuk om daar eens een kleine workshop te volgen. Ik maakte twee van mijn buurvrouwen, Dominique en Annie ook enthousiast en zo waren wij gisteren om tien uur present in het atelier van Monique. Zij woont nu met haar man in de pastorie naast de kerk in Gua waar ze lekker de ruimte heeft.

Nou, daar zaten we dan, alle drie achter een draaischijf. Je krijgt er een bol keramiek klei op waar je iets van moet maken. Gelukkig legt Monique voortdurend uit hoe je je handen moet vormen en dan nog lijkt het makkelijk. Dat is het beslist niet kan ik je verzekeren. 

Bij mij ging er af en toe echt wat mis want ik kwam wat specifieke kennis van de Franse taal tekort en mijn handen zijn door reuma en artrose niet zo goed meer.

Maar het gaf niet hoor, ook bij de anderen vloog er wel een keer een stukje klei weg en we hebben met zijn vieren heel veel gelachen. Ik vond het een uitdaging maar leuk om te doen. Je maakt echt iets.

Hier staat wat 'werk' van ons uitgestald.

Maar dit niveau zullen we niet halen.

We mogen nog een keer terugkomen om het werk te verfraaien. Wie weet laat ik dat ook zien.

Reacties

Judy zei…
Ik heb ooit ook zo'n cursus gedaan, maar verder dan een schaaltje ben ik nooit gekomen. Dus wat jullie maakten vind ik heel knap!
Bertiebo zei…
Leuk om te doen lijkt me
Sjoerd zei…
Ik zou ook zo meegedaan hebben... Lijkt me erg leuk.
miekequilt zei…
Wat leuk om te doen. Ik heb ook jaren gepottenbakt en vond het heerlijk. Als jullie ze straks geglazuurd hebben zijn het jullie zelf gemaakte potjes. Hoe leuk is dat.
Elizabeth zei…
Superleuk om dit met elkaar te doen! Ik heb dit nog nooit gedaan, maar als ik een keer de kans krijg...
Pottenbakken vind ik er altijd uitzien alsof het helemaal niet moeilijk is. Maar als ik het dan probeer vliegt de klei alle kanten op. Heel apart.
Emie zei…
Lijkt me ook enig om te doen,lekker je handen in de klei.Jullie resultaat ziet er goed uit hoor.
Wat een leuke bezigheid. Het zal voldoening geven, als er ondanks de moeilijkheidsfactor toch iets leuks uitrolt. En straks in de geglazuurde versie krijgt zo'n potje vast een ereplaats thuis.
wat leuk! zou ik ooit ook nog wel eens een keer willen doen. Ze maakt mooie dingen
Edward McDunn zei…
Wat leuk dat je dat gedaan hebt, het lijkt mij inderdaad niet makkelijk.
Het zijn kunstwerkjes hoor!
Marthy zei…
Steph, volgend jaar zomer een ochtendje er voor uittrekken.
Dat is toch leuk, zo’n ochtendje! Ook gezellig dat je buurvrouwen mee gingen.
Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, hoor!
Leuk om het nu zelf te proberen. Idd best lastig maar ik vind dat jullie er goed in geslaagd zijn. Na het glazuren worden ze extra leuk! Een tastbare herinnering aan een gezellige workshop.
Ger zei…
Heel knap gedaan zó voor het eerst aan de pottenbakkersschijf.
Handen in zover het mogelijk is blijven bewegen is er goed voor met jou aandoening,
mij gaat dat helaas niet meer lukken met zeer pijnlijke digitale ulcera aan vingers.
Ben benieuwd naar jullie creatieve afwerking.
In de weer zei…
Leuk Marthy, ik heb jaren geleden, samen met de buurvrouw, ook eens zo’n cursus gedaan.
Heerlijk vond ik dat, maar wij kwamen ook niet verder dan potjes, schaaltjes en kannetjes. Maar toen het werk daarna geglazuurd was, zag het er best goed uit. Het ging vooral om het plezier samen wat te doen en dat hadden we.
willy zei…
oefening baart kunst Marthy

een reden om dit over te doen

prettig weekend
Lies zei…
Kleine kunstenaars maken ook mooie dingen!
Lie(f)s.
Vera zei…
Het ziet er prima uit Marthy! Leuk om te doen.
Groeten Vera
Geweldig dat je het hebt gedaan! Lijkt me zo leuk. Volgens mij ben je veel te bescheiden (-: Ik smacht naar een vervolgfoto.
Jolande zei…
Wat hartstikke leuk Marthy en op de foto ziet jullie werk er al best goed uit.
Ik heb het ook ooit eens gedaan en het is inderdaad veel moeilijker dan dat het lijkt.
Ben benieuwd hoe het eruit zal gaan zien na het verfraaien, daar wil ik best graag ook foto]s van zien.
Heb ook eens zo'n cursus gevolgd. Inderdaad niet eenvoudig maar wel super leuk om te doen!
Willy zei…
De resultaten zien er best goed uit. En dat het leuk was en er gelachen werd is ook belangrijk. Het smaakt vast naar meer.
Wat leuk om te doen Marthy. Als je er toch al een aantal keer geweest was, moest je het zelf ook proberen. En die eerste foto, wat een mooi atelier, daar wil je voor je plezier rondlopen.