Doorgaan naar hoofdcontent

Wat rest is de afwas

Toen we gistermorgen de tomaten inspecteerden bleek er genoeg aan te hangen om weer wat potten gevulde tomatensaus in te maken. Courgettes en paprika's waren er ook genoeg op de moestuin en zelfs uien.

Op de foto zie je twee pannen gesneden tomaten staan pruttelen, bij elkaar ruim vier kilo en in de grote koperen pan heb ik al vier uien en vier paprika's aangefruit waarna ik er twee gerapte courgettes bij gedaan heb. 


Weet je wat, ik geef nog even het recept.

4 kilo tomaten, 4 grote uien, 4 gr. paprika’s, 2 middelgrote courgettes, olijfolie.  Kleinere hoeveelheden kan natuurlijk ook.

De tomaten snijd ik in stukken en dan gaan ze zonder water in een grote pan. Kook ze (zeker in het begin regelmatig roeren zodat het niet aan kan zetten op de bodem) tot ze helemaal zacht zijn en laat ze dan ook nog wat inkoken. Doe ze dan door de passe-vite (roerzeef) als je geen pitjes wil hebben. Ik zet er gewoon de staaf mixer in. Verhit ondertussen een grote wok of jampan en bak in de olijfolie de fijngesnipperde ui. Als dat glazig  is de paprika's erbij en even meebakken. Dan kan de geraspte courgette erdoor (de geraspte courgette bindt de saus nog wat). Doe dan het ingedikte tomatensap erbij en breng dat aan de kook. Terwijl de saus nu nog wat inkookt (af en toe roeren want uien, paprika's en courgetterasp zakken naar de bodem en kunnen dan aanzetten) haal je de potten uit de oven. De potten gaan nadat ze leeg zijn altijd in de vaatwasser en als ik ze daarna nodig heb zet ik ze ruim een half uur in een voorverwarmde over van 120 graden, ook de deksels. Vul de hete potten met de kokendhete tomatensaus, sluit ze goed af en zet ze ondersteboven zodat ze vacuüm kunnen trekken.

En wat rest is dan de afwas.

Reacties

Marc Dufraing zei…
ik gebruik dit recept ook al vele jaren en het is inderdaad fantastisch. Heel gemakkelijk om nadien saus te maken - ik maak dan ook nog ratatouille in (op een soortgelijke manier - aubergine,paprika, ajuin, courgette) en dan heb je zo lekkere spaghetti saus.
Bertiebo zei…
Ik zal het recept bewaren, maar het gaat helemaal niet zoals gewenst met onze tomaten
Emie zei…
Heerlijk om zulke wintervoorraden aan te leggen. Jammer genoeg is onze moestuin op nonactief.
KnutzEls zei…
Wat een lekkere voorraad.
Klinkt goed, leuk als je zoveel tomaten hebt geoogst.
Sjoerd zei…
Lekker handig zo'n mooie voorraad. Je moet er wel iets voor doen, maar je weet zeker wat er in die potten zit.
Ik ga het zeker eens proberen, volgend jaar wil ik weer courgettes en tomaten zaaien
Janny zei…
Fijn zo'n voorraad lekkere saus!
Een lekker prutje op voorraad! Fantastisch, al helemaal als alles uit eigen moestuin komt.
marga zei…
Dank je wel voor het recept en de uitleg. Jam maken appelmoes en stoofpeertjes doe ik al jaren zo nu dit is gaan proberen.
Groeten.
Marga.
Ger zei…
Zulk soort inmaak werk doe je met liefde en plezier en anders beginnen de meeste mensen er niet aan.
Dat gaat weer heerlijk smaken wanneer zo’n pot groenten-tomatensaus a la Marthy gebruikt wordt in gerecht.
Willy zei…
Het is wat werk, maar je hebt zo een mooie voorraad. Dat zal heerlijk smullen zijn zo uit eigen tuin.
In de weer zei…
Even opslaan, want, lijkt me de moeite waard !
Lies zei…
Supernetjes, superlekker!
Lie(f)s.
Elizabeth zei…
't Is net zoiets als jam maken, maar dan met andere ingrediënten...
Volgend jaar wil ik ook weer tomaten in de tuin!
En met je recept ben ik blij; ik doe altijd maar wat..
bemar zei…
De tomaten op mijn balkon beginnen rood te kleuren, maar dat worden geen kilo's zoals ik in het verleden met de volkstuin had. Ik heb zo'n soort vorig jaar ook gemaakt, weet niet meer of hij van jou was of van een andere blogger, maar was erg lekker