Doorgaan naar hoofdcontent

Kleur op de graven

Ik zag het direct toen ik even een kijkje in de moestuin nam. Daaronder ligt het kerkhofje en daar hebben we duidelijk weer meer kleur op de graven gekregen. De nicht van madame Benefice, een van de vorige bewoonsters van het huis, is weer geweest. Al jaren komt zij met Allerzielen wat op 2 november valt nieuwe kunstbloemen op de graven brengen.

Tot verleden jaar wist ik nooit wie die geheimzinnige persoon was die die bloemen kwam brengen maar eerverleden jaar was zij door zieke en een kapotte auto niet in staat om hier heen te komen en kwam zij pas in februari van het jaar erop. Toevallig waren wij hier ook en kon ik kennis met haar maken, kijk hier maar even.

Ik waardeer wat zij doet, zij wil de doden blijven eren maar een deel van die kunstbloemen haal ik toch echt weg. De oude, de meest verschoten en dan mogen de nieuwste blijven staat. Ik blijf het vreemd vinden van die Fransen, kunstbloemen op graven. Geef mij dan toch maar die pot chrysanten.

Reacties

Judy zei…
Toch geweldig dat ze dit elk jaar doet. Ook al vind ik echte bloemen ook mooier.
Sjoerd zei…
Toch heeft het wel wat. Het blijft natuurlijk veel langer mooi.
Emie zei…
Ontroerende actie van due nicht.
Ik vind het mooi. Het brengt inderdaad fleur en kleur.
Janny zei…
Toch wel mooi dat ze dit elk jaar blijft doen, maar ik begrijp dat je de lelijkste weghaalt.
Willy zei…
Mooi dat zij dit doet.
Het geeft idd veel kleur.
Ik vind het een mooi gebaar.
Jolande zei…
Ik vind het ook een mooi gebaar.
miekequilt zei…
Heel lief dat die nicht dit doet. En ik snap wel dat je de verkleurde bloemen weghaalt.
Lies zei…
Het gebaar is groots!
Lie(f)s.
KnutzEls zei…
Plastic zou mij ook een beetje in de weg staan. Maar de geste is lief en dat telt.
Anoniem zei…
helemaal niet raar, hartstikke praktisch toch? je zult in de verzengende hitte maar elke dag moeten komen begieten. en 'die' Fransen zullen het hunne denken van NL'ers die en masse onder de zeespiegel wonen, vrijwillig een elfstedentocht schaatsen, bij wie de ramen naar buiten opengaan en die de gordijnen 's avonds niet sluiten. juist leuk, de verschillende gewoontes.
Ger zei…
Kan me jou afkeer van plastic bloemen op graven wel voorstellen.
Je ziet het in veel meer landen,in Griekenland kunnen ze er ook wat van.
Zo kom je in ons land ook vaak graven tegen met de halve Blokker of Action winkel op de buik van overledenen.
Nicht haar gebaar komt uit een goed hart om op deze manier de doden te herdenken.
Zo op de foto zou ik denken aan de kleuren te zien dat het verse bloemen zijn…..🌸🌼
maar jij weet beter!
anja zei…
Ik vind het een heel mooi gebaar van haar. Ik houd ook niet van kunstbloemen maar in Frankrijk is dat nu eenmaal heel gebruikelijk.
Hoe zou zij het vinden dat er bloemen worden weggehaald? Misschien die beslissing toch maar aan haar overlaten, er staat voor het oog genoeg kleurrijks bij.