Doorgaan naar hoofdcontent

Recept van de maand

Cous­cous met gehakt en feta 

Ingrediënten 2 personen

- 1 Blikje tomatenblokjes

- 200 Gram half om half- of rundergehakt

- 1 kleine Courgette

- 1 Rode paprika

- 1 Ui

- 1 pot feta

- 1 Teen knoflook

Zout, peper, oregano of chilipeper en komijnpoeder

- 150 Gram couscous 

Bereidingswijze

Ui pellen en snipperen. Courgette en paprika in blokjes snijden. In de wok olie verhitten en daar in de gehakt toevoegen en deze rul bakken,  de groenten erbij en bakken. Teen knoflook fijn hakken en door het mengel roeren. Tomatenblokjes erbij.

Couscous in een schaal doen en er 250 ml kokend water bij schenken. Couscous 6 minuten laten wellen, af en toe even doorroeren met een vork. Op ieder pak couscous staan andere hoeveelheden aangegeven dus neem de aanwijzingen op het pak.

Verdeel de couscous over twee borden, schep het gehaktmengsel erop, snij de feta in blokjes en verdeel eroverheen.

Dit is ruim voldoende voor 2 personen. 

Serveertip:  Je kunt ook de couscous en de saus bij elkaar in de pan scheppen en alvast mengen voor het serveren.

- Ook lekker met gewone geraspte kaas

Voor mij is dit een echt zomerrecept want in die tijd heb ik volop courgette en paprika in de Franse moestuin. Kleine bakjes gehakt zitten altijd in de vriezer en ook potten feta staan op voorraad in de koelkast. Maar wij lieten het ons, ondanks dat het geen zomer was, verleden week goed smaken.

Hier kun je de recepten van de andere deelnemers lezen:

Josephine - Lot - Ger - Els - Ilse - Marjan - Toos - Akkelien - 
Miriam - Conny - Mieke - Anita - Daphne - Janny - 

Reacties

Yova zei…
Cous­cous heb ik nooit van gehoord. Maar het ziet heerlijk uit deze recept. Het was zeker lekker gesmaakt. Fijne week.
Sjoerd zei…
Ik vervang de couscous wel door rijst. Voor de rest ziet het er goed uit,
Elizabeth zei…
We hebben één keer couscous gegeten en dat was niet zo'n succes.
Maar natuurlijk wil ik bij het zien van dit recept nog een keer een poging wagen...
Anoniem zei…
Klinkt lekker. Een tip die ik zelf ooit gehad heb, eerst groente, saus in de pan en daarna het gehakt pas en zachtjes in de saus gaar laten pruttelen. Het is dan veel zachter van smaak, ik doe het nu altijd op die volgorde, het proberen waard.
Lies
Emie zei…
Couscous is heerlijk veelzijdig en dit lijkt me een smakelijk recept, vooral door de toevoeging van de kaas.
In de weer zei…
Lekker en makkelijk, ik hou wel van couscous.
Willy zei…
Dit lusten wij wel. Dank je voor het recept!
Ger zei…
Snelle en lekkere maaltijd.
Komt hier ook vaker op tafel maar dan niet met couscous maar met Risa no 74 van De Secco,lijkt op rijst maar is pasta,geeft niet dat korrelige mondgevoel van couscous.
miekequilt zei…
O, wat lijkt dat me lekker. Doe je er dat hele potje feta in? En allerlei lekkers van de U. Ik verheug me nu al op boodschappen doen in een Franse super in de vakantie.
Janny zei…
Lekker recept, wij eten regelmatig couscous op allerlei manieren, maar met gehakt is altijd een topper.
Jolande zei…
Ik heb altijd couscous in huis want we eten het regelmatig, op verschillende manieren.
Feta is ook iets dat ik altijd op voorraad heb.
In de lente en zomer (maar hier dus het hele jaar door) maak ik het graag met feta, erwtjes en abrikozen.
Met gehakt gaat het dus niet worden, maar op zich lijkt het me wel een lekker recept.
Lies zei…
Zal wel, dat 't lekker was! 'k Wil bijschuiven...!
Lie(f)s.
Marthy zei…
Elizabeth, in plaats van couscous kan je ook rijst gebruiken. En Mieke, de feta kan je zoveel gebruiken als je lekker vindt, Ik denk dat wij met zijn tweeën driekwart pot gebruiken.
Josephine zei…
Lijkt me een heerlijk recept, en zelf neem ik dan rijst daarbij.
Een lekker snel klaar recept is altijd handig!!!
Onliemie zei…
Nomnom. Lekker. Ik heb een stil vermoeden dat wij in ons vorig leven Noord-Afrikanen waren. Hier staat tajine met couscous minstens 1 keer per week op het menu.