Doorgaan naar hoofdcontent

De straten van mijn jeugd (3)

Evenwijdig aan de Voorstraat in Noordwijk-Binnen loopt de Offemweg, ook wel het Achterom genoemd, die tevens de grens vormt met de dorpskern en het bos van Huize Offem. Vlak achter de Offemweg, tegen het bos stond in mijn kindertijd nog een grote bunker, overgebleven uit de oorlog. Deze Offemweg, het bos en de bunker vormden ons speelterrein. Bussie trap met de hele buurt in de Offemweg, fikkie stoken in de bunker en appeltjes jatten in de boomgaard van de graaf. In het voorjaar plukten we snotnagels (wilde hyacinten) en narcissen in het bos. We hadden thuis genoeg bloemen, mijn vader kweekte bollen, maar het ging meer om de spanning om de jachtopziender achter je aan te hebben. Het bos was immers verboden terrein.


Wat verderop in de Offemweg ligt het terrein van de St. Jorisdoelen waar we 's zomeravonds in het gras lagen om te kijken hoe de notabelen de voetboog spanden om daarna te richten op de schietpaal. Als kind ervaar je dat allemaal als normaal, met het ouder worden besef je pas hoe een heerlijke jeugd wij daar gehad hebben.




Veel oude panden zijn afgebroken in de Offemweg, maar die waren dan ook niet zo bijzonder als op de Voorstraat. Wij keken vanuit onze slaapkamer uit op de proeftuin met hyacinten van Konijnenburg & Mark, een van de oudste en grootste bollenbedrijven uit de streek. Achter de tuin de grote loodsen met kisten waar we altijd in speelden, links het kantoor met daarvoor de mooie tuin met de vijver. Om die tuin was een laag muurtje met daarvoor een randje trottoirtegels, daar knikkerden we altijd. Dat alles staat er niet meer, er is een nieuwbouwwijkje verrezen.

Overgebleven zijn nog een paar huizen van bollenboeren, wat oude schuren en een paar mooie oude muren. Toen ik hier liep en ook later bij het bekijken van de foto's merkte ik hoeveel ik toch nog wist, allemaal verstopt in de krochten van mijn geheugen. Toevallig heb ik gisteren en vanmorgen twee broers aan de telefoon gehad en ik heb ze allebei aangeraden om dit rondje ook eens te gaan lopen. Zouden ze zeker doen, zeiden ze. Er liggen hier voor ons nog steeds mooie herinneringen.



Reacties

Emie zei…
Een goede en gelukkige jeugd heb je zelf niet in de hand maar je hebt er je hele leven profijt van, Bofkont Marthy.
Inge zei…
Als ik weer eens zin heb om te bloggen .....
Sjoerd zei…
Ik woon daar waar ik ben opgegroeid... dat maakt het allemaal minder bijzonder.
Lida zei…
De Offemweg. Het is een straatje met een bepaalde sfeer. Je kent wel die films waar de hoofdpersoon terug in de tijd gaat. Dat gevoel heb ik daar. Je voelt daar als het ware de geschiedenis. Raar hé, hetzelfde heb ik met het Dompad.
.
É Páscoa! Cristo está vivo, o túmulo está vazio, Ele ressuscitou!!! A mais bela festa dos Cristãos.
Crentes no Amor de Deus Pai que nos deu seu Filho Jesus Cristo que permanece conosco pela força do
Espírito Santos, seguimos nossa caminhada na construção de um mundo mais justo, fraterno, humano,
harmonioso e de doação.
Todos somos promotores da Paz!
Feliz, Santa e Abençoada Páscoa.
Um doce abraço, Marie.
Vlimbouter zei…
Wat een prachtige herinneringen aan een fijne kindertijd. Je doet me zin krijgen om toch ook nog eens te gaan rondlopen in de stad van mijn kindertijd en jeugd.
Marthy zei…
Je hebt al veel meegekregen voor je verdere leven met een gelukkige jeugd, Emie, zo voel ik het ook.
Marthy zei…
Dan gaan we ook wat uit jouw jeugd zien, Inge?
Marthy zei…
Je ziet het inderdaad met andere ogen als je jaren niet op die plekken bent geweest, Sjoerd.
Marthy zei…
Helemaal niet raar, Lida, ik ervaarde hetzelfde gevoel. De Offemweg maar ook de Voorstraat en Lindenplein, dat is toch één brok geschiedenis.
Marthy zei…
Je zal zien dat er dan ook van alles boven komt drijven, dingen die je misschien al lang vergeten was.
Kan me zo goed voorstellen dat die mooie herinneringen met elke stap weer boven komen drijven.. En hoe mooi het is om nu te kunnen concluderen wat een fijne jeugd je hebt gehad! Ik herken hetzelfde, als ik terug kijk op mijn eigen jeugd. Loop dan ook graag een rondje langs al die bekende en dierbare plekjes. Heb ook (waarschijnlijk tot vervelens toe) mijn kinderen verteld wat mama vroeger allemaal deed 'daar en daar' ;o)
Marthy zei…
Een fijne jeugd, het vormt onder andere het fundament voor je verdere leven, Stephanie.
leuk om te lezen! doet mij ook altijd goed de verhalen van vroeger ;-)
Geniet van Frankrijk!