Doorgaan naar hoofdcontent

Houtmanplantsoen

Omdat een van mijn aankopen van gisteren geruild moest worden stapte ik vanmiddag weer op de fiets naar Gouda en op de terugweg liep ik met mijn fiets aan de hand even door het Houtmanplantsoen wat aan de rand van Gouda ligt. In de muziektent in het plantsoen vinden op zondagmiddag georganiseerde gratis concerten plaats, altijd heel druk bezocht. Aan het eind van de negentiende eeuw werd het park uitgebreid met de achtertuin van het huis van burgemeester Van Bergen IJzendoorn.


Aan de rand van het park ligt de korenmolen 't Slot. Ik woon nu veertig jaar vlakbij Gouda en vijfentwintig jaar kwam ik hier met de auto of de fiets bijna dagelijks langs. In al die jaren heb ik dit park nooit bekeken. Eens moet de eerst keer zijn.


Reacties

Jeanne zei…
Beter laat dan nooit en zeker de moeite waard!
Vlimbouter zei…
Een zondagmiddagconcert in een muziek-kiosk. Altijd leuk! En daar in Gouda geniet je zo te zien ondertussen ook van een mooie omgeving.
Mirjam zei…
Oh dat huisje naast die molen, daar zou ik zo in willen trekken. Wat een juweeltje.
Fijn dat je het park nu toch eens goed bekeek.
Liefs,
Mirjam
Sjoerd zei…
Een mooi stadje, daar moet ik ook eens naartoe...
Marthy zei…
Vond ik eigenlijk ook wel toen ik daar liep. Het zonnetje erbij, mooie oude huizen rondom....
Marthy zei…
Ik geloof niet dat ik te klagen heb, haha.
Marthy zei…
Ook ik was altijd gecharmeerd door dat huis, Mirjam. Als ik er langs fietste probeerde ik altijd naar binnen kijken.
Marthy zei…
En dan kom je bij mij op de koffie, Sjoerd.
Bertiebo zei…
Ik ben een paar keer in Gouda geweest. Het is echt een mooi stadje. Zoals we er gelukkig heel wat hebben in dit land.
Marthy zei…
Pas de laatste jaren heb ik de rust en de tijd om Gouda met andere ogen te bekijken, Bertie, en het is inderdaad mooi.
Wieneke zei…
Ja hoor, ik ken dat ouwe park wel. Ben zelfs nog eens een paar maal in een van die statige woningen geweest. Er woonde een kennis van een kennis, die prachtige antieke prenten verkocht. Daarvan hebben wij er nu nog steeds een paar hangen. Ik kwam veel in Gouda toen we in Haastrecht woonden. Leuke binnenstad.
Marthy zei…
Nou, Wieneke, dan heb je het park meer bezocht dan ik. Voor mij was het de eerste keer. Ik kom steeds minder in Gouda eigenlijk.
Wieneke zei…
Ik spreek nu over begin negentiger jaren. Misschien is Gouda wel helemaal zo leuk niet meer als toen.
Marthy zei…
Ik denk dat Gouda er de laatste jaren wel op vooruit is gegaan, Wieneke, maar ik heb steeds minder nodig in de stad.