Doorgaan naar hoofdcontent

Bramensap

Onze bramenstruik die een paar jaar geleden op sterven na dood was begint weer aardig te groeien en ook weer wat meer vrucht te leveren. Het zijn telkens kleine beetjes maar ik ben er blij mee. Ik was de bramen, laat ze goed uitlekken waarna ze in de vriezer gaan. Ondertussen ligt er genoeg in om er  sap van te maken, volgende week die grote pan maar eens opzoeken. 

Heerlijk, bramensap, dat gaat bij ons 's winters over de yoghurt. Het doet me aan vroeger denken wanneer we aan het eind van de zomer bramen gingen plukken in de duinen en we met een emmer vol en paarse handen thuiskwamen.

Reacties

Emie zei…
Ha, ha, ha ik kom echt niet meer bij! Heb je mijn blog al gezien?
Sjoerd zei…
Goh ja, dat heb ik vroeger ook nog gedaan, bij ons stonden ze in de Schinveldse bossen.
Anoniem zei…
Ha dat heb ik met bosbessen. Die hebben wij ook wat afgeplukt met t hele gezin. Jam, sap, haagse bluf (mmm) maakte mn moeder ervan.
Lies
Marthy zei…
Oh ja, Lies, Haagse bluf, mijn moeder maakte het van de bramensap. Leuk, ik zal het deze winter eens maken voor de kleinkinderen.
Marthy zei…
Vroeger gingen we er op uit Sjoerd, om dat soort dingen te doen, buiten. Tegenwoordig koopt men een doosje bramen en anders wel een flesje sap.
Marthy zei…
Nee, maar dat ga ik nu gauw doen….
Marthy zei…
Nou ja, zeg! Dit echt echt te gek voor woorden. En dan die onderste foto van die vergiet, identiek aan de mijne. Wij zijn een vreemd stel meiden, onze voelhorens staan op elkaar afgestemd.
Emie zei…
Echt te grappig! Hoe maak jij bramensap? Ik ben altijd bang dat het snel bederft.
O zo lekker, maar op de plekken waar ze hier in het wild staan, was weinig te plukken dit jaar! Grappig toeval: ik was net bij Emie.
anja zei…
Jullie maken me wel een beetje nieuwsgierig hoor! Als ik op Emie's naam klik krijg ik geen blog te zien, zou je de link hier misschien willen plaatsen? Ik heb ook een jeugdherinnering aan bessensap, mijn moeder maakte pudding volgens het recept van haar schoonmoeder, en daar ging dan warme bessensap overheen, zalig! Helaas heeft mijn moeder mij nooit het recept van oma doorgegeven, zou het graag nog eens zo lekker maken als mijn moeder dat deed.
Ivy zei…
Ik ben altijd te laat , alle bramen reeds verdwenen van de struiken :-(
Dus koop ik ze zo nu en dan, want ze zijn erg lekker, maar eigenlijk best aan de dure kant.
Ik vries ze nooit in maar misschien wel een goed idee. We hebben er dit jaar ontzettend veel......
Marthy zei…
Dat wordt veel sap en jam maken, Alet.
Marthy zei…
De kleine doosjes in de supermarkt zijn echt duur.
Marthy zei…
Ook in het wild staan er hier veel maar wij hebben dan ook wat meer regen gehad dan jullie. Wij snoepen wat af als we lopen te wandelen.
Marthy zei…
Anja, hierbij de link naar de blog van Emie: https://wonenincaldese.wordpress.com/
In de weer zei…
Ze zien er ook zo mooi gaaf uit Marthy.
KnutzEls zei…
Emie en jij hebben geen mobieltje nodig, dat gaat telepatisch 😁 maar jullie hebben straks allebeiekker bramensap. 👍
Marthy zei…
En ze smaken nog eens lekker ook, Toos.
Marthy zei…
En dit hebben wij nu al jaren, Els, echt ongelooflijk.
Marthy zei…
Lekker stel, Inge.
Onliemie zei…
:-)) En nog hetzelfde vergiet ook?
Marthy zei…
We zouden zussen kunnen zijn, Kris;-)
Wieneke zei…
Zijn jullie in een vorig leven een een-eiige tweeling geweest of zo? :-)