Doorgaan naar hoofdcontent

Très sympa

We zaten nog te ontbijten vanmorgen toen buurman Bernard over de tuinmuur hing met de mededeling dat ze de oven aangemaakt hadden en of we er soms ook wat in wilden zetten. Apéro om twaalf uur. 

Natuurlijk deden wij mee maar ik moest even in de versnelling want er stond al een grote pan vol met fruit klaar om jam van te maken en er moest nog een was opgehangen worden. Gelukkig had ik nog taartdeeg in de vriezer, courgettes, tomaten en paprika's in de groentetuin en het een en ander in de koelkast. Dat ging wel goed komen.



Bernard had zijn zus en zwager op bezoek, leuke mensen die een biologische groentekwekerij in de Tarn hebben. Samen met hun kinderen, een paar kleinkinderen van Bernard en Dominique, Ludovique, zoon van onze naaste buurvrouw Jacqueline, zijn vrouw en dochter  en wij twee hadden we een leuk gezelschap. 

Oh, nu vergeet ik bijna onze bovenste beste Robert die trots vanmorgen aan Mart vertelde dat hij een splinter nieuwe bosmaaier heeft.

 De eerste hartige taarten zijn rond de oven opgegaan, daarna zijn we verkast naar het terras van Ludo waar snel een paar tafels werden gedekt en zijn we verder gegaan met het opeten van de heerlijkheidheden die we met elkaar hadden gemaakt. Er waren nog twee zoete taarten die met een lekker kopje koffie de gaatjes vulden.
Wat leven wij hier toch in een ontzettende leuke gemeenschap. Zomaar spontaan ontstaat zoiets, al het eten en de wijn wordt gedeeld, niemand let op wat een ander mee brengt en je krijgt ook nog eens complimentjes over wat je gemaakt hebt.
Gewoon très sympa.

Reacties

Erg leuk en erg lekker!
Ageeth Mooij zei…
Dat is echt genieten Marthy!
Emie zei…
Delen en samenwerken is het mooiste wat er is. Op kleine schaal lukt dat vaak verrassend goed. Nu nog een stel wereldleiders en politici zien te overtuigen.
Marthy zei…
Ik heb geen hoop die mensen te kunnen overtuigen. Steek mijn energie wel in dit kleine hoekje van de wereld.
KnutzEls zei…
Dat is ronduit heerlijk, taarten, een glaasje en geze?lig samen zijn.
Wat een feestje zomaar op een donderdag!
Bertiebo zei…
Superleuk!! Hier hangt nou nooit eens iemand over de schutting met zo'n leuk idee. Ik ook niet trouwens
Emie zei…
Door zo te leven als jullie daar in die kleine gemeenschap, geef je al het goede voorbeeld. Het zou als een olievlek moeten werken.
Ivy zei…
Wat een fantastische buurtschap hebben jullie! 't Zou in Nederland allemaal veel meer geregel geven en daar gaan dit soort zaken nooit zo spontaan.
Marthy zei…
Na 25 jaar kan ik me nog steeds verbazen over hoe makkelijk dat hier gaat.
Marthy zei…
Het zit meer in de Franse natuur om dit zo uit de losse pols te doen.
Marthy zei…
Ja, daar ze ze hier goed in, om een feestje van het leven te maken.
Marthy zei…
Wij hebben het gewoon getroffen met onze buren, Els.
Marthy zei…
Dat doe ik op zulke momenten volop, Ageeth.
Marthy zei…
Ik weet niet meer hoeveel verschillende hartige en zoete taarten ik hier de laatste heb mogen proeven, Jeanne. Stuk voor stuk heerlijk.
Onliemie zei…
Ik denk niet dat dat gewoon zomaar in de Franse gemeenschap zit. Jullie treffen het gewoon heel erg goed! Ontzettend leuk zo een spontaan etentje! En de foto's getuigen dat het ook allemaal heerlijk moet gesmaakt hebben!
Sjoerd zei…
Ik geloof als ik daar zou wonen ik toch echt moeite met mijn gewicht zou krijgen...
Marthy zei…
Je hebt gelijk, Kris. Wij hebben het geluk gehad om samen met onze buren op deze plek samen te komen. We beseffen en waarderen het.
Marthy zei…
Haha, ik neem kleine hapjes Sjoerd en die man van mij doet zoveel lichamelijk werk, die kan gewoon blijven eten.
Marthy zei…
Vooral dat laatste is geloof ik voor al onze buren belangrijk.
In de weer zei…
Hartverwarmend Marthy !!
Marthy zei…
Zo voel ik het ook, Toos.
Wieneke zei…
Superleuk en lekker zo te zien, ik hou van onverwachte gezellige samendingen.
Petra1945 zei…
Komt ook vanwege die gemeenschappelijke oven natuurlijk. Daar heeft iedereen zoveel energie in gestopt... dat komt er ook weer een keer uit, en wel op een positieve manier.
Marthy zei…
Ha, wie niet, Wieneke?
Marthy zei…
Leuk dat je reageert, Hermanna en ja, we zijn blij met de oven waar we jaren mee bezig zijn geweest en willen hem daarom graag zoveel mogelijk gebruiken.
Ja daar zijn Fransen over het algemeen goed in. Geweldig die spontane niet geplande acties :-)
Marthy zei…
Jij bent toch wel ervaringsdeskundige, Alet.