Doorgaan naar hoofdcontent

Nog twee ovens


Ik wil nog wat vertellen en wat foto's laten zien van de twee andere plekken met een broodoven waar we langs wandelden. Een ding was zeker, ons dorpje had de mooiste richtingaanwijzers naar de oven, gemaakt door vrienden van buurvrouw Jany. In de andere dorpjes hingen er papiertjes in de struiken. 

De oven op de camping in Intre was een professionele en niet zo oud als die van ons van oorsprong was. Hij is verleden jaar hier opgebouwd nadat hij was weggehaald uit een dorp in de buurt. Ik schat dat de oven van rond 1900 is en hij wordt daar op de camping intensief gebruikt. 
De man die er het brood bakt doet dit al vijfentwintig jaar en hij kan er wat van, wat een prachtige broden. Behalve brood voor de camping bakken ze voor twee restaurants hier in de buurt. Maar er was niet alleen brood, er stonden ook heerlijke taarten die in de oven gebakken waren en samen met een glaasje koud appelsap smaakte dat verrukkelijk. 

Weten jullie trouwens dat de prijs van dit soort broden bepaald wordt door het gewicht? Vandaar de weegschaal op de tafel.


 Vanaf Intre ging onze wandeling door het bos dalend naar Pervenche waar de laatste oven stond. Deze is ook herbouwd, ik weet nog dat hij in gebruik genomen werd. Toch is deze over weer heel anders dan die van ons, maar er kwamen ook weer lekkere dingen uit die we ons goed lieten smaken. 

Wij waren met zijn vieren, we hadden onze gasten uit het vakantiehuis uitgenodigd om mee te gaan. Naast Mart staat onze buurman Robert die ook een rondje deed maar dan met zijn blauwe monster, zo'n 45 km karretje.


Vanaf Pervenche liepen we een stukje over de weg waarna we een pad naar beneden namen, de Auzène overstaken en met een pittig klimmetje omhoog gingen naar Le Serret. Net achter ons liepen drie Belgische gezinnen met veel kinderen, zij waren van de camping. Gelukkig stond er in onze oven nog wat lekkers voor deze groep. 
Het was inmiddels vijf uur en dit waren de laatsten. 

We hebben als dorpsvereniging al besloten om volgens jaar dit evenement weer mee te gaan organiseren. Te leuk om er mee te stoppen.

Reacties

Ivy zei…
Een mooi evenement!
Wij vinden het zwaardere - en dus duurdere ;-) - Franse brood niet te versmaden.
In de weer zei…
Een supergoed besluit Marthy, puur genieten !
Wat een heerlijke foto's, ik kan het brood bijna ruiken. Groetjes
Dat kan alleen in Frankrijk zo'n oventocht. Erg leuk!
Bertiebo zei…
Oh wat is dit toch leuk!!!
Heel leuk initiatief, dat 'moet' je in ere houden.
Marthy zei…
Wat is brood toch een pracht product.
Sjoerd zei…
Lijkt me heerlijk zo'n oventocht, Ik bak alleen maar pizza's
Marthy zei…
Ik heb wel wat ideeën opgedaan onderweg, Sjoerd.
Oh, als ik zo’n brood toch eens mocht proeven.
Anoniem zei…
hebben hier ook een broodoven, maar zijn volstrekte leken hoe we die überhaupt moeten gebruiken. Zijn dus op zoek naar iemand die het ons kan leren. Lut
Marthy zei…
Ik kan je het niet vertellen. Wij hebben hier twee buurmannen die er goed in zijn. Er zijn in België ook organisaties die broodoven restaureren, die weten je ongetwijfeld meer te vertellen. Even googelen.
KnutzEls zei…
Ik krijg er honger van en zin in :-)