Doorgaan naar hoofdcontent

Rando des fours.

Op drie locaties waaronder natuurlijk ons dorpje werd vandaag de broodoven opgestookt en kon men van alles happen en snappen. Tussen die drie plekken was een wandeling uitgezet zodat de bezoekers van de ene naar de andere oven konden lopen.

In feite begonnen de mannen in ons dorp de oven gisteravond al op te stoken want het duurt wel even voordat zo'n grote oven warm is. Er is ook heel wat hout voor nodig maar dat is niet zo'n probleem, er is altijd wel iemand die dat heeft, in dit geval Rudolph.


Vanmorgen om negen uur was iedereen al druk bezig, ook mijn man die nog even een handig zonnescherm installeerde. Gisteren had hij op die plek alles gemaaid. 

Om een uur of tien begonnen we met bakken, er was al van alles aangevoerd. 
De ronde pizza op de tafel hieronder, het werd een pizza blanche genoemd, was overheerlijk. Ik heb het recept gekregen van een buurvrouw, die ga ik eerdaags eens maken.





Vanmorgen hebben de man en ik geholpen de wandelaars te ontvangen. De mensen waren allemaal heel enthousiast, over ons dorpje, de mooie oven en de lekkere hapjes.
Vanmiddag hebben wij samen met de gasten uit onze gîte de wandeling zelf gemaakt, daar vertel ik een andere keer over.


Reacties

Je zal zo'n oven hebben en zo'n jaarlijkse traditie!
Sjoerd zei…
Heb ik net het avondeten op krijg ik spontaan weer honger.
Ivy zei…
Wat een geweldig initiatief, Marthy. En wat leuk om op die (heerlijke) manier mensen te ontmoeten.
Wat een leuk festijn. En fijn dat je het van 2 kanten mag meemaken.
Marthy zei…
Ja, we zijn blij met onze oven.
Jacek zei…
Super ma. Waar staan die andere ovens?
In de weer zei…
Heerlijk Marthy zo’n samenleving.
Bertiebo zei…
Ja dat is altijd zo mooi aan jouw verhalen, dat jullie zo in die gemeenschap zitten en samen werken maar ook samen genieten
Annelies zei…
Wat leuk dat er nu ook een wandeling is georganiseerd tussen die 'ovendorpjes'! Dus bij iedere four krijg je wat lekkers aangeboden wat je dan lopend naar het andere dorp erweer vanaf loopt! Die ronde pizza: met crème fraîche en lardons??
Marthy zei…
En met twee verschillende soorten kazen, Annelies.
Marthy zei…
Intre en La Pervenche, maar er komen nog foto's van.
Emie zei…
Geweldig hoe jullie dat met elkaar aanpakken.
Wel eens een witte pizza gemaakt met gorgonzola, peer en honing?
Marthy zei…
Ik denk dat ik op pizzagebied maar eens meer moet gaan experimenteren.