Doorgaan naar hoofdcontent

Dijkgatsweide - Breezanddijk op de Afsluitdijk 21 km

Deze etappe liepen we in omgekeerde volgorde, dit omdat we de dag ervoor een auto achter gelaten hadden halverwege de Afsluitdijk wat het meest handig was.

We begonnen onze wandeling in het Robbenoordbos, zuidelijk van Den Oever. In de periode 1934 - 1941 werden daar de eerste bomen geplant omdat de grond ongeschikt leek in de nieuwe Wieringermeerpolder.

 Het had licht gevroren en samen met de zon vormden dit een mooi schouwspel.

Het was een kilometer of vijf naar  de Stevinsluizen waar we de Afsluitdijk op gingen voor het laatste stuk.

Dit was dus weer vijftien kilometer, net als als gisteren.  Ja, het is natuurlijk een heel eind lopen over een volkomen recht stuk dus het verstand gaat op nul en de blik op oneindig. Maar het is wel gaaf om te kunnen zeggen dat je de Afsluitdijk hebt gelopen.☺

Het viel ons wel op dat zowel in Friesland als in Noord-Holland ontzettend veel windmolens staan. 

Langs de Afsluitdijk staat dit monument van ingenieur Cornelis Lely,  minister van Waterstaat. Hij ontwierp al in 1891 het eerste plan voor de afsluiting en inpoldering van de Zuiderzeepad. 

Zwager Kees, enthousiast vogelaar heeft deze dagen zijn hart op kunnen halen. Ik kom er later nog op terug.

Er gaat behoorlijk wat verkeer over de A7, de snelweg die over de Afsluitdijk loopt. Het was stom toeval dat het net even rustig was op de weg toen we via een viaduct overstaken op weg naar de auto.

Reacties

miekequilt zei…
Wat een mooie wandeling hebben jullie gemaakt. En gelukkig was het nu mooi weer.
Bertiebo zei…
Ik vind die afsluitdijk zoooo saai!!!
Sjoerd zei…
Dat lijkt idd blik op oneindig daar. Aan de andere kant zal het toch ook wel vogelrijk zijn schat ik zo in.
Een bijzondere belevenis lijkt me dat, zo'n ellenlange rechte weg. Maar jullie konden zeker bovenop lopen? dan heb je twee kanten op om over het water te kijken. Aparte etappe!
Lot zei…
Grappig dat je schrijft Cornelis LelySTAD.
Jullie hebben je kilometers weer gedaan, altijd fijn als dat in een omgeving is die je niet kent
KnutzEls zei…
Jullie zijn volhouders!! Zoonlief vond de afsluitdijk op de fiets (met wind in de rug) ook een stuk om af te zien, maar wel indrukwekkend.
huis tjokvol zei…
Goed zeg ,en ja jullie kunnen nu zeggen dat je de afsluitdijk hebt gelopen ,wij hebben het alleen maar gereden .
Marthy zei…
Op die vogels krijg ik nog informatie van zwager Kees.
Marthy zei…
Zoon heeft gelijk, Els, het mag dan wat af zien zijn maar het is zo indrukwekkend.
Marthy zei…
Foutje, Lot, ik heb het verbeterd.
Emie zei…
Wat een bijzondere wandeling. Ik zal als ik ooit weer over de afsluitdijk rij aan jullie terugdenken
Elizabeth zei…
Petje af hoor... er zal ook best wel wat wind gestaan hebben daar...
Mooie foto's en gelukkig scheen de zon!
In de weer zei…
Tweede en derde foto van boven vind ik prachtig. Zelfs wanneer iets afgebladderd of roestig is geeft het mooie beelden. Windmolens tegen een stralend blauwe lucht is ook zoiets, soms lijkt het wel of ze de hemel doorklieven.
Ik kan niet zeggen dat we de afsluitdijk hebben gelopen, maar wel gefietst.
Onze Franse vrienden hebben hem ook gefietst en ik weet nog dat het toen vreselijk waaide maar ze hebben het volbracht en waren natuurlijk super trots.