Doorgaan naar hoofdcontent

Ze wilden niet bijten

Als we dicht bij huis wandelen, hier in de Krimpenerwaard, komen we altijd wel vissers tegen. De meesten hebben een hele uitrusting bij zich en ook vaak speciale sportkleding aan. Ik maak graag een praatje met zo'n visser, vinden ze volgens mij wel gezellig want ja, je staat daar maar te staan of je zit maar te zitten. 

Deze visser was aan het snoeken en dan sta je want je moet je lijn kunnen uitgooien. Het leuke is dat je van zo'n praatje altijd wel wat opsteekt. Brasem en snoekbaars, vertelde hij, houden niet van zonlicht, daar kunnen ze niet zo goed tegen dus helemaal tevreden was onze visser niet. En de wind kwam ook nog eens uit de verkeerde hoek, die kwam uit het noorden, hij had liever zuider- of westenwind. 

Dus al met al had hij nog niets gevangen. Ja, dat is balen. Maar hij genoot wel, zei hij, van de polder, van het buiten zijn. En hij vertelde ook nog dat er veel Belgen en Fransen hier komen vissen. Van die Belgen wist ik wel, die hebben we al vaak gezien maar dat ze helemaal uit Frankrijk komen om hier in de Krimpenerwaard te vissen vind ik toch wel speciaal.

Reacties

Bertiebo zei…
Ik dacht altijd dat vissers niet willen praten, dat ze rust en stilte willen omdat de vis anders niet bijt. Of omdat ze zelf rust willen
Een vriend van ons gaat ieder jaar vliegvissen, dat vindt hij leuk.
Sjoerd zei…
Ik heb ooit eens gevist, maar ik vond er helemaal niets aan. Een visje vangen we weer teruggooien...
Pippa's Hus zei…
Vissen, ik zou er het geduld niet voor hebben! ;-) XX Esther
Annelies zei…
Altijd leuk om zo even een praatje te maken! Ik heb ooit eens op zee gevist, als personeelsuitje. Zelfs wat gevangen maar ik durfde de vis er niet af te halen! Geen echte hobby voor mij, geloof ik.
Marthy zei…
Ik zeker niet, Esther, ik loop liever in de polder.
Marthy zei…
Haha, nou, het zou mijn hobby ook niet zijn.
Marthy zei…
Mijn gestorven broer deed niets liever dan vissen en hij was er nog goed in ook.
Een hele dag vissen en dan ook nog niets vangen.... dan moet je echt wel gepassioneerd zijn.