Doorgaan naar hoofdcontent

Gaybrapad

Dit gekleurde zebrapad ligt sinds oktober 2016 in Gouda en afgelopen zomer is het opnieuw geschilderd ter gelegenheid van Roze Zaterdag, een jaarlijkse dag die in het teken staat van het vieren van de LHBT-gemeenschap. Op die dag is er nog zo'n gekleurde zebra in gebruik genomen, voor het station.

In het centrum van Utrecht ligt er al zo'n gekleurd pad sinds 2013, dat was de eerste in Nederland en het was toen een initiatief van GroenLinks. De partij wilde een statement plaatsen dat moest uitdragen dat iedereen van elke afkomst, huidskleur of seksuele voorkeur in Utrecht welkom is. De regenboogkleuren zijn hét symbool voor de LHBT-gemeenschap en passen daarom goed bij deze boodschap.

Zo’n gekleurde oversteekplaats wordt overigens ook wel eens ‘regenboogpad’ of ‘gaybrapad’ genoemd.  Inmiddels hebben meer dan dertig andere steden in Nederland ook zo’n bontgekleurde oversteekplaats. Behalve de boodschap die het gekleurde zebrapad afgeeft vind ik het gewoon leuk staan, lekker vrolijk. De eerste keer dat ik er voor moest stoppen, er staan daar verkeerslichten, trok er meteen een glimlach over mijn gezicht.

Reacties

miekequilt zei…
Wat een goed idee hè. Meer begrip voor mensen die “anders” zijn. Maar eigenlijk gewoon “gewoon” zijn.
Ja mooi om op die manier aandacht en begrip te vragen. In Venlo voor het ststion ligt er ook een.
Emie zei…
Eigenlijk zou elke stad minstens één zo'n regenboogpad moeten hebben. Leuk trouwens dat je zelf languit op de gaybra te zien bent!
Bertiebo zei…
Wij hebben er ook een. Ik blogde er ook over.
Sjoerd zei…
Voor mij mogen zee alle zebrapaden omtoveren tot gaybrapaden.
Op het Vrijthof in Maastricht ligt er ook een. Staat vrolijk, van mij mogen er meer volgen
anja zei…
Wat mij betreft mag elk zebrapad in Nl, de volgende keer dat het weer moet worden geschilderd, deze kleuren krijgen. Een vrolijk gezicht, en een teken dat in Nl nog altijd iedereen even welkom is en er in ons landje gelukkig nog heel veel verdraagzaamheid is.
Wieneke zei…
Het is een vrolijk gezicht en de boodschap is zeker prima. Maar ik vraag me toch af of we dit station niet allang gepasseerd zijn. Wie maakt zich nu nog druk om iemand anders zijn/haar seksuele geaardheid? Het is toch helemaal niet interessant.
Marthy zei…
Goed gezegd, Mieke.
Marthy zei…
Jammer genoeg zijn er nog heel wat mensen, Wieneke, die absoluut niet denken zoals jij.
Marthy zei…
Helemaal mee eens, Anja.
Marthy zei…
Krijgen we in ieder geval een heel vrolijk Nederland, Sjoerd.
Annelies zei…
Wat een mooie gedachte zit hierachter. Zoveel mogelijk van die gekleurde zebrapaden aanleggen! Ik ga zodra we weer in Utrecht zijn, eens op zoek. Heb er nog niet eentje gezien. Mocht ik er eentje tegenkomen dan ga ik er een paar keer extra overheen lopen!
Marthy zei…
Goed zo, Annelies!
Marthy zei…
250 Mannelijke ondertekenaars van de Nederlandse vertaling van de Nashville-verklaring uit onder andere de Herstelde Hervormde Kerk, de Gereformeerde Gemeenten en de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).