Doorgaan naar hoofdcontent

Zadkine aan Zee

Veel mensen, zeker in Nederland kennen de naam van de maker van dit beeld: Zadkine. In Rotterdam waar het origineel staat wordt het ook wel 'Jan Gat' genoemd of 'Jan met de Handjes'. 

Maar eigenlijk heet het 'De Verwoeste Stad' en is het een van de meest indrukwekkende monumenten ter nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog. Het gedenkt het bombardement op Rotterdam op 
14 mei 1940

Een tentoonstelling van het werk van deze wereldberoemde beeldhouwer is nu te zien in Museum Beelden aan Zee in Scheveningen en loopt nog tot 3 maart. Vanuit het huis van zoon en schoondochter kan ik lopend naar dit museum dus ik kom er nog weleens.

Ossip Zadkine (1888-1967) wordt gerekend tot de belangrijkste beeldhouwers van de twintigste eeuw. Hij werd geboren in Wit-Rusland en kwam in 1910 naar Parijs.

Deze bronzen vrouwenbuste vond ik een van de mooiste werken die er te zien waren en werd al in 1914 tentoongesteld in Amsterdam.

Zadkine heeft altijd een bijzondere  band met Nederland gehad waar zijn verzamelaars en opdrachtgevers vaak ook zijn vrienden waren.


Hoe prachtig gemaakt deze vrouwenkop. Begin jaren twintig werd dit kunstwerk rechtstreeks van Zadkine gekocht door de Nederlandse schilderes Charley Toorop, de twee sloten vriendschap voor het leven.

Daphne, gemakt uit iepenhout. Een van de grootste beelden die Zadkine ooit maakte.

Een beeltenis van Van Gogh. Er waren verschillende werken te zien waarmee onze bekende schilder werd afgebeeld.

Zadkine werkte het liefst in hout en steen, zonder voorstudie hakte hij rechtstreeks in het materiaal. Deze granieten torso is een mooi voorbeeld van deze techniek.

Voor mij ook een voorbeeld van wat een kunstenaar deze man was. 
Echt een aanrader, deze tentoonstelling.

Reacties

Bertiebo zei…
Ja dat lijkt me ook! Heel gek. Jaren opgepast in Duindorp, vlakbij, altijd naar het Gemeentemuseum en nooit naar dít museum. Moet nu toch maar eens!
anja zei…
Brengt mij terug naar mijn jeugd. De Verwoeste Stad, waar we langs liepen als we gingen winkelen, ter nagedachtenis aan het bombardement dat mijn vader als jochie van 9 voor zijn ogen zag gebeuren. Ik vond het als kind altijd erg indrukwekkend.
Sjoerd zei…
Ik heb een werk van Jan Toorop ophangen, de vader van Charley Toorop. Het werk heet de mijnwerker.
miekequilt zei…
Wat een mooi beeld hè. En de rest is ook prachtig.
Emie zei…
Prachtig museum en het lijkt me ook een fraaie tentoonstelling. Het gaat me vast niet lukken om er naar toe te gaan maar op deze manier heb ik toch een indruk.
Indrukwekkend mooi. Museum om te onthouden.
Ageeth Mooij zei…
De beelden zijn enorm krachtig, wat een gave had de man!
Mooi. Deze kunstwerken stralen veel emoties uit!